המערה בשבי שומרון
המערה בשבי שומרוןצילום: המועצה האזורית שומרון

לאחר שנים בהן יישובי צפון השומרון זכו להתייחסות משנית בכל הנוגע לתוכנית ההתנתקות, הוחלט לעשות מעשה ולהקים מערה שבה ניתן יהיה לצפות בחזיון אור קולי ש"יחבר" את הציבור ליישובי צפון השומרון שנעקרו - חומש ושא-נור, ויספר על 3,000 שנות היסטוריה בשומרון.

המערה הוקמה בתוך בונקר ירדני ביישוב שבי שומרון, בשיתוף המועצה האזורית שומרון, מדרשת שומרון ומרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון. 

בטקס חנוכת החזיון האור קולי שיתקיים מחר (שלישי), תונח באותה הזדמנות אבן פינה להקמת מרכז מבקרים שיביא להעמקת ההיכרות עם היישובים שנעקרו.

לימור הר מלך-סון, מגורשת מחומש ששכלה את בעלה שולי הר מלך בפיגוע ירי כשהתגוררו במקום, אמרה לקראת הקמת מרכז המבקרים כי "מבחינתנו לא מדובר במרכז הנצחה. המרכז הזה חייב להיות שונה מאוד מהמרכז להנצחת גוש קטיף. מכיוון שיישובי צפון השומרון נמצאים עדיין תחת שליטה ישראלית, אנחנו מצפים לחזור הביתה".

עוד היא הוסיפה ואמרה על הציפייה לחזרה לחומש, "מהמקום האישי שלי זה כואב מאוד. אני בניתי בית בשבי שומרון שצופה לחומש, כשאני שוטפת כלים אני רואה את חומש, כשאני משחקת עם הילדים במרפסת אני רואה את הבית, את חומש. הלב שלי שם. הייתי רוצה שעם ישראל יהיה איתנו בעניין הזה ויבין את הקשר הבלתי ניתן להפרדה בין עם ישראל לארצו, ליישובים שנעקרו ללא סיבה. אני מקווה שמרכז המבקרים יצליח לעשות את העבודה הזו".

יואב שמחי שגורש מחומש מוסיף, "אני רוצה לחזור הביתה, והביתה זה לחומש. אנחנו עוד חיים והמקום חי. אני מצפה שכל עם ישראל לפחות ינסה להרגיש את התחושות שלנו, של המגורשים. כמה זה כואב לנו, אני מצפה מעם ישראל להבין, שהגירוש היה לחינם. אולי יש כאלו שלא רוצים לזכור. אבל צריך להזכיר להם, ואם מרכז מבקרים יעשה את הפעולה הזו, זה ייתן לנו אולי קצת נחמה".

במסגרת האירוע ניתן יהיה ליהנות מצפייה בחזיון האור קולי בהקרנת בכורה, שחקני רחוב, הדרכה בתצפית, עמדות יצירה לילדים ועוד. האירוע יחל בשעה 16:00 בשבי שומרון.

היוצרים: אומן הפקות, יאיר פלד ואופיר שטיינבאום