גן ילדים
גן ילדיםצילום: Thinkstock

ארגון עלי שיח, שפועל למען האוכלוסייה עם הצרכים המיוחדים בירושלים מפעיל במהלך השנה נופשונים לילדים בעיקר על הספקטרום האוטיסטי.

לאחרונה נתקלים בארגון בבעיה קשה. תושבי שכונה מסוימת בירושלים מסרבים להשכיר לארגון דירות בטענה שהם לא מוכנים שילדים אוטיסטים יגורו בשכונתם.

מירי שוורץ, מנהלת יחידת הנופשונים בקהילה, בעלי שיח, מספרת על מה שקרה, "כשפתחנו את הנופשונים נענינו לפנייה של הורים רבים שביקשו את העזרה, הם רצו קצת לנוח בחופשות או בחגים, ושהילדים המיוחדים יוכלו לנסוע לנופשון".

"מתוך מחשבה של אכפתיות פתחנו את הנופשונים לפני שבע שנים. אנחנו לא מחביאים אותם במרתפים או מחוץ לגדר, אלא בתוך הקהילה", מסבירה שוורץ. "לצערי הסובלנות של הקהילה הנורמטיבית כלפי הילדים האלה הולכת ופוחתת, אנשים לא רוצים לגור ליד ילדים כאלה. לא מוכנים להשכיר לנו בתים, אנחנו עוברים מדירה לדירה ונתקלים בסירוב".

לדבריה לאחרונה התקבלו אף איומים מתושבי אחת השכונות המרכזיות בירושלים, "ניגשתי לפני כמה ימים לאחד הבתים, והשכנים שמעו אותנו מדברים, ואז קיבלנו טלפון שאמר שאם אנחנו נשכור את הדירה בשכונה, החיים שלנו לא יהיו קלים. זה משפט קשה, קשה לנו להשלים עם חוסר הסובלנות, הילדים האלה הם ילדים של כולנו. אין היום כמעט משפחה שאין לה ילד מיוחד, יש להם קשיי תקשורת ובעיות שפה, אבל זה הילדים של כולנו ושל העיר ירושלים".

שוורץ מקווה שיהיו שכונות שיגלו סובלנות ויעשו את החסד המתבקש כלפי הילדים האוטיסטים, "נכון שאולי זה לא תמיד נחמד לראות אותם, אבל צריכים להבין שמדובר בצורך חשוב של אותן משפחות לצאת גם הן קצת לחופש. פה האמא צריכה ללדת, כאן יש חלילה שבעה, או שהמשפחה באמת צריכה מנוחה לפני קריסה. אנחנו יכולים לבוא לגינה, ואמא תגיד לנו איך אנחנו לא מתביישים להביא את הילדים האלה לפה".

"אנחנו יודעים שמי שמאמץ את הילדים האלה לשכונתו בסוף מתרגל ואפילו מרגיש עד כמה זה תורם גם לו", מדגישה שוורץ. "אם יש מישהו ששומע ורואה או יודע על דירה גדולה מרווחת עם חצר ושיש מסביב אנשים סובלניים שמוכנים לקבל את השונה ובמירכאות לסבול אותו נשמח אם הוא יפנה אלינו".