משה גפני
משה גפניפלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את המסגרת לאישור תקציב המדינה הבא, שיהיה דו-שנתי לשנים 2015 – 2016.

על הממשלה להניח את הצעת התקציב על שולחן הכנסת עד ל-31.8.15 ואילו על הכנסת יהיה לאשר אותו בקריאה שנייה ושלישית עד ל-19.11.15.

חודש לאחר תחילת שנת הכספים 2016, יידרש שר האוצר להגיע לוועדת הכספים על-מנת לדווח לחבריה, האם המנגנון של תקציב דו-שנתי יימשך כדרך קבע או שחוזרים למסלול תקציב חד-שנתי.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הסביר את יוזמתו לדחות את אישור התקציב לסוף נובמבר. "מכיוון שנראה שהולך להיות חוק הסדרים עם הרבה רפורמות וייתכנו גם גזירות בתקציב, ראוי להותיר מספיק זמן לדיון מעמיק בוועדת הכספים".

לקול מחאת האופוזיציה על החזרה למנגנון של תקציב דו-שנתי, אמר גפני "אני לא אוהב את זה אבל בסופו של דבר ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו על-כך ובכל מקרה 2015 תעבור כמעט כולה ללא תקציב מאושר. ועדת הכספים תקיים דיון מעמיק בתקציב ובחוק ההסדרים ונוודא שהרפורמות שיביאו לוועדה אכן ייטיבו עם המשק ועם הציבור.

"זאת הסיבה לדחייה של האישור הסופי של התקציב לסוף נובמבר. לא יתכן שהממשלה לקחה לעצמה הרבה זמן להכין את התקציב ושלוועדת הכספים לא יהיה זמן לדון באופן ממצה. היות וזה הולך להיות תקציב קריטי, כפי הנראה עם לא מעט גזירות וכן חוק הסדרים עם הרבה רפורמות, על הכנסת להיות חלק מהעניין. מה שיהיה טוב לציבור אנחנו נברך ונקדם".

תחילת הישיבה היום היתה סוערת וחברי האופוזיציה מתחו ביקורת על אופן זימון הדיון להיום, דיון שעוסק בשינוי חוק יסוד. חברי הכנסת מחו על-כך שהודעה על הדיון שהחל היום ב- 10:00 יצאה רק אתמול בערב.

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה כי מדובר בהתנהלות לא ראויה. "כנסת ישראל לא צריכה להתנהל במחטפים. היה מקום להודיע לחברי הכנסת לפחות אתמול בצהריים כשכבר הסתמן שראש הממשלה ושר האוצר הגיעו לסיכומים".

רכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), אמר כי "הארכה כה משמעותית של 175 יום לאישור התקציב, כשבתוך זה גם התקציב של 2015 שרובה עובר בתקציב של 1/12 זו שערורייה. היה על הממשלה לאשר בתוך חודש מיום כינונה את תקציב 2015 על-מנת להחזיר למשק את האוויר שלו היא כה זקוקה ואז להביא תכנית מקיפה עם רפורמות לתקציב 2016".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) טען כי "הדיון על מסגרת הדיון החל בפרוצדורה שלא מכבדת את הוועדה וזה עוד לפני שדנים בתקציב עצמו".

גפני השיב לחברי הכנסת, כי "2015 ממילא כבר כמעט תסתיים. שר האוצר אמר לי שהוא לא קבלן תקציבים ולכן מתנגד לתקציב תלת-שנתי, שניסה לקדם ראש הממשלה וכי הוא הסכים לתקציב לחודש וחצי בלבד ב- 2015 מאמצע-סוף נובמבר ועוד תקציב עם רפורמות נדרשות ב- 2016, כך שלא מדובר בתקציב דו-שנתי רגיל".

גפני הוסיף, כי ועדת הכספים תדרוש שיחד עם אישור התקציב האוצר יגיש 'תקציב התאמות', יחד עם הצעת התקציב הכוללת, על-מנת להשאיר סכום מסוים שבידי ועדת הכספים תהיה היכולת להשפיע על אופן השימושים בו לצורך ביצוע התאמות תקציביות נדרשות במעבר בין 2015 ל- 2016 במידת הצורך.

היועצת המשפטית לוועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק, אישרה את קיום הדיון אך הדגישה: "אין ספק שלקבוע בשעה 21:00 בערב ישיבה ל- 10:00 בבוקר למחרת זה בעייתי. השאלה בסוף היא שאלה של סבירות. יש להסתכל על מכלול הנסיבות, צריך לפסול דיון כזה רק כשנראה שמדובר בתרגיל לפגוע ביכולת של חברי הכנסת. מפאת חשיבות הצעת החוק ולוח הזמנים המחייב יש לקיים בכל-זאת את הדיון כבר היום. זה עניין חריג אני נותנת את התחייבותי שדבר כזה לא יישנה בעתיד".

במהלך הדיון בסעיפי הצעת החוק, החליטה הוועדה שבתוך חודש מתחילת 2016, יודיע שר האוצר האם יש החלטה לנקוט בתקציב דו-שנתי דרך קבע או שחוזרים למתכונת חד-שנתית. רפרנט מאקרו באגף תקציבים באוצר, איתי טמקין, הציג את עמדת האוצר, לפיה הדיווח צריך להינתן לוועדת הכספים בתום חצי שנה לאחר תחילת שנת הכספים.

"כל המדינות מתקדמות מאשרות עדיין תקציב חד-שנתי אבל עוברות לעבוד על מסגרות תקציביות רב-שנתיות ואנחנו עדיין רוצים לבצע עבודה מעמיקה בנושא ולהגיש מסקנות עד ה- 30 ביוני 2016. מדובר בהמלצת הממשלה אם לעבור להסדר קבע בנושא או לא". גפני ויתר חברי הוועדה התנגדו להצעת האוצר.