מתקפת צבא מצרים על מחנות דאע"ש. מבט מישראל
מתקפת צבא מצרים על מחנות דאע"ש. מבט מישראלצילום: רויטרס

מדי יום מתרבים הדיווחים מסיני אודות הקרבות בין כוחותיו של הצבא המצרי לבין ארגוני הטרור המתחזקים בגזרה זו, וממשיכים לגבות מחיר דמים ממצרים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יורם שווייצר, ראש תכנית המחקר 'טרור ולוחמה בעצימות נמוכה' במכון למחקרי ביטחון לאומי, על הקרבה המטרידה של הקרבות לישראל.

"זה קרוב מאוד אלינו", פותח שווייצר ואומר, "המצרים נאבקים עם הקבוצות הללו באופן גובר והולך, ובמקביל הם (ארגוני הטרור המוסלמי) מנסים לפעול גם מולנו. הם פעלו נגדנו בעבר, וסביר להניח שינסו להמשיך ולבצע מולנו פיגועים כשתהיה להם מעט מנוחה מהמצרים".

באשר למעורבותה של ישראל בזירה זו הוא מוסיף ואומר כי ברורה שתיקתה הפומבית של ישראל המאפשרת הכנסת כוחות מצריים באופן חריג מעבר להסכם עם מצרים. בנוסף הוא מעריך כי "ישראל נותנת סיוע שקט. אני מניח שיש גם העברת מודיעין למרות שאני לא מצוי בפרטים. מעבר לזה ישראל לא צריכה להתערב. המלחמה הזו היא אינטרס מצרי מובהק ולכן זו מלחמה שהמצרים יכולים וצריכים לעשות. ישראל צריכה לסייע בצורה שקטה וללא הפומביות הישראלית הרגילה".

בהתייחסו לאיומים שנשמעו באחרונה מכיוון אנשי דאע"ש כלפי חמאס וכלפי ישראל, מציין ומעיר שווייצר כי הארגון שמפיץ את איומיו הוא 'אנסאר בית אל-מקדס' שהכריז על איחוד עם המדינה האסלאמית, "זה הוא שנאבק בנו, בעידוד כזה או אחר של המדינה האיסאלמית. אני מציע לא להגזים במעורבות המדינה האסלאמית בפעילות שלהם. הם כבר פעלו בעבר נגדנו, אבל כעת הם עסוקים מול צבא מצרי חזק שלא כמו הצבא סורי או העיראקי".

להערכתו של שווייצר בסופו של מהלך לא תהיה למצרים ברירה אלא לבצע מעין 'חומת מגן' בסיני. "המדינה האיסאלמית ואנסאר בית אל-מקדס גם לא תוקפים את חמאס בעזה. לא צריך להגזים. ינסו להשמיט עלינו פיגועים כדי לקבל אהדה מתומכיהם וכחלק מהיומרה והאג'נדה. אפשר לצפות שזה יהיה חלק מהלחימה אבל זה לא הופך אותם לצבא משמעותי. לא צריך להגזים בכך".

כששווייצר נשאל אם מדבריו ניתן להבין שיש מקום לרגיעה שכן כאמור לא מדובר בצבא משמעותי המסוגל לאיים על ישראל, הוא מבהיר כי לא נכון ללכת מהקצה אל הקצה, מהסקנדל אל הפסטיבל, כלשונו, ולהערכתו אין סיבה לרגיעה אלא "צריך להבין שהם ינסו לפעול גם מולנו מתוך לחץ אדיר כי המצרים לוחצים אותם, אבל זה חלק מהאג'נדה שלהם".

בדבריו מעיר שווייצר כי התערבות ישראלית פומבית במאבקים המצריים נגד ארגוני הטרור האיסלאמי תפריע למצרים לפעול שכן ישראל אינה אהודה במיוחד שם, כידוע, ומעורבות שכזו עשויה להקשות על יצירת קואליציות הכרחיות, "לכן צריך לפעול בניגוד לאופי הישראלי, בשקט".

באשר למעורבות הטרור האיסאלמי בארצות אירופה קובע שווייצר כי לפי שעה הדברים אינם נראים כמגמה של ממש אלא כ'אפיזודה פה ושם' שמבוצעת על ידי כוחות שמזדהים עם המדינה האיסאלמית ולא עם אנשי המדינה האיסאלמית עצמם או שלוחיהם. "עם זאת צריך להיות תמים כדי שלא להעריך שבסופו של דבר האנרגיות שמצטברות בסוריה, אנרגיות של לוחמים אירופים, לא יגיעו לשערי מערב. לא צריך להגזים אבל ניתן להעריך שנצפה כנראה בפיגועים של מי שהתחנכו והתאמנו במדינה האיסאלמית וחלקם ינסו לפעול במערב".