עו"ד זאב דסברג: אין אפלייה

עו"ד זאב דסברג, מנהל המכון לחקר הטרור ואח שכול, מסביר היום (ראשון) לערוץ 7 כי למרות המורכבות, צריך לדעתו לאפשר עונש מוות למחבלים. 

 "חקיקת עונש מוות במדינה דמוקרטית מצריך המון מחשבה והמון שיקול דעת וזהירות, ואני חושב שכאשר אנחנו נמצאים במצב של טרור גואה ואנחנו צריכים להיאבק בו, המערכת המשפטית צריכה לאפשר גם עונש מוות למחבלים, שכמובן צריך להשתמש בו בזהירות" אומר דסברג.

דסברג ששכל את אחותו אפי וגיסו ירון הי"ד בפיגוע ירי, מונה צעדים נוספים למאבק בטרור, "אני חושב שבתחום הענישה נגד טרוריסטים והמאבק המשפטי בטרור, לא נאמרה המילה האחרונה, לא צריך להסתפק רק בעונש מוות, יש עוד כלים בארסנל שלא מוצו, כמו עונשים כלכליים ותביעות אזרחיות דברים שמקובלים בחו"ל אבל לא בארץ, וזאת דרך נוספת להילחם בטרור". 

בהתייחסות לשני האזרחים הישראליים החטופים בעזה הוא אומר, "מדינת ישראל צריכה לעשות את השיקולים המדיניים והביטחוניים שלה, זה לא שיקולים שאמורים לגעת לאדם ספיציפי זה או אחר, אלא במכלול הנתונים שעומדים בפני המדינה היא צריכה לשקול ולהחליט האם נכון היום מבחינתה, לפעול כך או אחרת".

לדבריו השיקולים צריכים להיות עניינים ולא מושפעים מלחץ, "כמו שהמדינה שלנו מסכנת חיילים מידי יום על מנת לשמור על האינטרסים שלה כך היא צריכה לטפל גם במשבר הזה של שני האזרחים החטופים, ולפעול לא מתוך פופוליזם ולחץ דעת הקהל אלא מתוך מה שנכון למדיניות של המדינה.

"אני באמת חושב שאין אפליה, לא בגלל דת, לא בגלל צבע, גזע או מין, אלא כל אזרח באשר הוא מדינת ישראל מחויבת אליו, וזכאי להגנתה של מדינת ישראל".

דסברג מתריע מפני ההתנהלות התקשורת במקרים קודמים, "מניסיון העבר אנחנו יודעים שהרבה פעמים השיח על הנושא של שחרור מחבלים מכין ומרכך דעת הקהל ואת דעתם של מקבלי ההחלטות לקראת החלטות כאלה. באופן מפתיע השיח בתקשורת לפני עסקאות שבדרך כלל הוא יותר תומך ומעודד לעומת השיח אחרי עסקאות כאלה שאז יש יותר הפקת לקחים וניסיון ללמוד מכאן ולהבא מה לא לעשות".