עם כל הכוח
עם כל הכוחעולם קטן

אחים ואחיות יקרים! התגעגעתי אליכם...

נפתח בחידה: מה הקשר בין מכות שאני נותן עם פטיש על הקיר, בין חודש תמוז ובין התורה הקדושה?

בואו תשמעו נקודת חיים אמתית...

הבעל שם טוב הקדוש אומר שכל דבר שהקב"ה ברא בעולם, כולל פילים, נמלים, קקטוסים, מכל דבר יש מה ללמוד לחיים שלנו. אז בואו נלמד משהו מהמכות של הפטיש. כשבן אדם רוצה לפרק קיר בטון, הוא נותן עשר מכות רצופות עם הפטיש הכבד, ואחרי המכה העשירית הקיר יתפרק. אבל אם הוא ייתן את אותן עשר מכות, באופן לא רצוף, אלא יום כאן, יום שם, הקיר לא יתפרק. משום שאין כוח כשאין קביעות, כשאין רצף. אותן עשר מכות, אותה עצמה, הולכות לאיבוד כשאין התמדה וקביעות.אבל אם הוא ייתן את אותן עשר מכות, באופן לא רצוף, אלא יום כאן, יום שם, הקיר לא יתפרק. משום שאין כוח כשאין קביעות,

מאבדים את הקביעות

אנחנו יוצאים עכשיו לחופש, והדבר הכי גדול שאנחנו מפסידים הוא לא הלימוד – אפשר ללמוד גם בחופש – אנחנו מאבדים את הקביעות שלנו. אנחנו מאבדים את השעה הקבועה של הקימה והתפילה בבוקר, אנחנו מאבדים את סדר היום שלנו. בחופש אנחנו רוצים לעשות מה שבא לנו, מתי שבא לנו, כמה שבא לנו, ואנחנו זורקים את כל המסגרות.

לא אמרתי לא ליהנות בחופש! אתם מכירים אותי... אבל דחילק, אל תלכו לאיבוד. תבנו לעצמכם מסגרת, קביעות קטנה שתסדר לכם את החיים. לימוד קטן, משניות, דף יומי, תנ"ך, משהו. למה דווקא תורה? משום שהתורה מקבעת את הבנאדם. היא מיישרת אותו. תקבעו משהו מסודר, עשר דקות - אבל קבועות.

ב' זה בית

אתם יודעים, התורה מתחילה באות ב', וכמו שאומרים בשיר הילדים הידוע, ב' - זה בית. התורה היא הבית שלנו, היא לא אוהל. התורה היא עמוד השדרה של היהודי. ממנה אנחנו יוצאים ואליה אנחנו חוזרים. אדם שאין לו בית הוא אבוד. הוא לא שולט בחיים שלו, הוא נע ונד, נשלט על ידי הדחפים שלו. כשאומרים "בואו נעשה חיים!" הכוונה היא שנחיה! שנתרגש, שתהיה לנו חיות פנימית אמתית, עמוקה. אם אתה "עושה חיים" אבל לאט לאט אתה מרגיש בפנים שאתה הולך ונכבה, כנראה אתה לא עושה חיים, כנראה אתה עושה מוות. כנראה אתה הורג את עצמך מבפנים.

אחת הסיבות שאנחנו צמים בי"ז בתמוז היא שאז בוטל קרבן התמיד. למה צמים דווקא על ביטול קרבן התמיד? הרי בוטלו גם קרבנות חשובים אחרים? מכיוון שקרבן התמיד מסמל את הקביעות, את נקודת החיים, את השליטה בחיים.

אז חבר'ה, אל תתנו לאף אחד לבלבל לכם את המוח: אתם חזקים, אתם פטישים, אתם יכולים לבחור בטוב בכל רגע ובכל מצב. הפטיש בידיים שלכם, עוד מכה קטנה ועוד מכה קטנה, ופתאום תגלו שפרצתם לעצמכם דרך ייחודית משלכם בחיים האלה.

חופש טוב, אוהב אתכם!

הצטרפו עכשיו למנויי מגזין הנוער ''עולם קטן''