נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאנירויטרס

במערכת המדינית לא הופתעו מההסכם שהושג בין איראן למעצמות, ולמעשה הנחת העבודה בישראל, כבר שבועות ארוכים היא שההסכם הוא עובדה מוגמרת, והעיסוק הוא בהיערכות ליום שאחרי.

בישראל לא תולים תקוות רבות בהצבעה הצפויה בקונגרס אודות ההסכם, אך ינסו להפעיל את כל הכוחות הדיפלומטיים, עבור הנושא.

בכיר במערכת המדינית אומר הבוקר לערוץ 7 כי המסרים שאיתם תפעל ישראל יהיו ממוקדים כלפי ההסכם הגרוע, וההנחייה היא שלא לתקוף חזיתית את הממשל האמריקני. זאת חרף הביקורת שמתח ראש הממשלה עצמו אתמול, כשרמז ש"יש מי שמוכן לעשות הסכם בכל מחיר".

"אין כרגע טעם למתוח ביקורת על הממשל, משום שבקרוב נצטרך לדבר עם האמריקנים על גובה הפיצוי על המהלך הזה. צריך לתקוף את ההסכם הרע מאוד, ואין ספק שנמחה בכל דרך, אבל אין טעם לערער כרגע את היחסים עם ארצות הברית", אומר הבכיר.

על פי התכנון, ובמקור ללא קשר להסכם עם איראן, אמור לצאת שר הביטחון משה יעלון בתחילת החודש הבא לסידרת פגישות בוושינגטון.

בממשל האמריקני, על פי התוכנית, מתכוונים להזמין בקרוב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור רשמי ראשון מאז נבחר לקדנציה הנוכחית. הנשיא אובאמה כבר הבהיר בעבר שהוא מתעתד להזמין את נתניהו לאחר חתימת ההסכם ולפני אישורו בקונגרס.

התכנון האמריקני הוא לנסות להביא את נתניהו לארה"ב בזמן ביקורו של יעלון, ולשבת עם השניים לשיחות ממוקדות בעניין הפיצוי הביטחוני שייתן הממשל לישראל לאור חתימת ההסכם.

המטרה, לדברי בכירים בבית הלבן, היא לסגור את עניין הפיצוי עוד לפני ההצבעה בקונגרס, וכך "להרגיע" את חבריו, שהאמריקנים דאגו לישראל, ואפשר לאשרו באופן סופי.

עם זאת, במערכת המדינית מודעים לכוונות האמריקניות, ושוקלים כיצד לנהוג. "נתניהו כמובן לא יסרב להזמנה אמריקנית", מבהיר הבכיר, אבל מציין כי "לצד פגישות עם הנשיא ונציגי ממשלו, סביר להניח שראש הממשלה ייפגש גם עם חברי קונגרס, וימשיך למתוח ביקורת על ההסכם, כל עוד יש אפשרות להשפיע".