נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר החינוך נפתלי בנט התייחס היום (רביעי) להסכם הגרעין עם איראן ולהחלטת הקבינט לא לקבל את ההסכם.

"המשמעות של החלטת הקבינט אמש היא שאנחנו לא מקבלים את ההסכם. משמעותו של הסכם זה שבעוד  10 שנים יהיה לאיראן את הזכות להעשיר אורניום ללא הגבלה, מה שיאפשר לה לפרוץ מתי שהיא תרצה ולהשיג עשרות פצצות גרעין ולא פצצה אחת, ולכן אנחנו נשמיע את קולנו בתקווה שקולנו ישמע בכל המקומות כדי לבלום את האישור של ההסכם הזה ברחבי העולם", הסביר בנט בראיון לרדיו קול חי.

לדבריו, "איראן לא הלכה לפצצה כי היא לא מוכנה להתאבד כלכלית, היא הייתה על הקרשים מבחינה כלכלית, החרם והסנקציות הרגו אותה והיא רצתה להשתחרר מהנחיתה אבל בלי לוותר על הזכות לפצצות גרעיניות – ההסכם הזה נותן לה את הדבר הזה. מעבר לזה, בהסכם יש חורים פשוט בלתי נתפסים. כל ההסכם מבוסס על הפיקוח הרציני והמשמעותי של המעצמות, אבל אם המעצמות חושבות כעת שאיראן מפתחת משהו באיזה מרתף בטהרן – עד ההסכם נאמר שהמעצמות יוכלו להגיע לכל מקום ובכל שעה, פשיטה בהפתעה, אבל עכשיו שאתה פותח את ההסכם, ישנם סעיפים לפיהם צריכים להודיע מראש לאיראן 'אנחנו רוצים לעשות בדיקת פתע', איראן רשאית להתנגד, אם היא מתנגדת זה הולך לוועדה עם אפשרות ערעור והתהליך לוקח 24 ימים".

עוד אמר על ההסכם, "קראתי חלקים נרחבים ממנו והמכלול בסופו של דבר הוא כזה שבאופן מידי יזרמו מאה ארבעים מיליארד דולר לאיראן ואת הכסף הזה היא תתחיל עכשיו לדחוף לחיזבאללה ולחמאס ולכל מי שעוטף אותנו – זה הסכם רע מאוד".

בנט מבהיר כי "ההסכם החמיר את המצב של הטרור בצורה בלתי נתפסת, עד היום היה אמברגו של איסור מכירה ורכישה של כלי נשק וכעת אנחנו מגיעים לאיראן – נותנים להם המון כסף ונותנים להם בעצם גישה לחנות הנפץ העולמי מה שלא היה להם עד עכשיו, ההסכם משנה את המציאות בצורה משמעותית".

"צריך לדעת שכבר 20 שנה איראן מנסה להגיע לפצצה ומאמצי ישראל הצליחו לדחות את זה ב- 20 שנה וזה כבר דבר משמעותי, ההסכם עכשיו הוא באמת רע מאוד בעיקר המרכיבים של הייצוא טרור של איראן, אנחנו ערוכים לכל אפשרות, התחייבנו כממשלה וראש הממשלה התחייב שלא לאפשר לאיראן להשיג פצצה גרעינית ואנחנו נהיה ערוכים לזה", הוסיף.

אתה תומך במתיחות שייצר ראש הממשלה נתניהו בינו לבין האמריקאים? "אני לא הולך לתת ציונים לראש הממשלה לא לכאן ולא לכאן, כולנו האופוזיציה והקואליציה רואים עין בעין את ההסכם, אתמול היה קונצנזוס מוחלט בקרב כל הארגונים שמדובר על מכלול רע מאוד למדינת ישראל ובתור המדינה היהודית נעשה כל שביכולתנו בעניין".

בנט ציין עוד כי ישראל לא ממודרת, "אנחנו בקשר טוב מאוד עם ארה"ב גם באופן כללי סביב מודיעין וביטחון וגם בהסכם, אני מזכיר לך שארה"ב לפני 20 שנה הגיע להסכם דומה עם צפון קוריאה – ונאמר שזה ימנע מצפון קוריאה להשיג פצצה גרעינית – והיום יש להם כמה וכמה פצצות גרעיניות, לכן, נכון שארה"ב היא הידידה הגדולה שלנו בעולם – אבל גם נכון שבנושא כל כך קיומי יש מחלוקת".