בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'יוני קמפינסקי

במסגרת סדרת הראיונות סביב מלאת עשור לעקירה ולגירוש מגוש קטיף עסק יומן ערוץ 7 בהתגייסות מערכות המשפט והביטחון למכונת הגירוש המשומנת בהוראתו של ראש הממשלה דאז, אריאל שרון.

דוגמא להתגייסות הזו היא המקרה של מי שהפך בחודשים האחרונים לחבר כנסת – בצלאל סמוטריץ, שהושלך למעצר שב"כ ימים אחדים טרם השלמת מלאכת העקירה וההרס על מנת למנוע ממנו ומפעילים נוספים כדוגמתו ליישם תכנית מחאה כלל ארצית שתכננו.

סמוטריץ' מספר על הימים ההם ומבהיר כי מהלך שכזה יכול להתרחש "כשראש ממשלה רומס כל אמת מידה של דמוקרטיה בדרך לתכנית החמורה הזו שלו. זה לא רק בעירוב של השב"כ, אלא גם בכך שראש ממשלה שנבחר על מצע אחד עושה את ההיפך מהמנדט שאותו קיבל מהעם, אחר כך מתחייב לבצע את תוצאות משאל המתפקדים ועושה את ההיפך, מפטר שרים כדי לייצר לעצמו רוב מלאכותי בממשלה. היה כאן תהליך ארוך ורצוף של רמיסת הדמוקרטיה ואחד השלבים היה עירוב שירות הביטחון הכללי שאמור להתעסק בשמירת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ושרון הכניס אותו כדי לסכל מתנגדי משטר פוליטי".כל הזמן אתה עם עיניים מכוסות, ללא שעון עם מנורה מלמעלה ולא יודעים אם זה יום או לילה. תא ללא חלונות, כולו בצבע שחור, קירות שפריץ עבה, רצפת בטון. אתה יושב על הריצפה עם שמיכה בלבד.

"חבריי ואני ניסינו לשבש את התכנית הזו ולמנוע את הוצאתה אל הפועל. ארגנו מחאה דמוקרטית שבעיניי היא לגיטימית לחלוטין במדינה דמוקרטית. יש בדמוקרטיה גבול עדין בין חוק לדמוקרטיה שמותר להתנהל בו - סטודנטים חוסמים כבישים, עולים מאתיופיה חסמו כבישים, יש גבול דק בתוך המאבק הדמוקרטי וכל מה שאני הייתי מעורב בו היה בתחום הנקודות הללו. לא הייתה ראשיתה של הצדקה לעירוב השב"כ. משטרה כן, ואמרתי בחקירות שאני לא מסתיר דבר ומוכן לדבר עם המשטרה. אני לא מוכן לתת לגיטימציה לעירוב של השב"כ בעניין".

ממשיך סמוטריץ' ומספר: "הוחזקנו שלושה בחורים צעירים יהודים באגף 7 בכלא שקמה באשקלון עם עשרות מחבלים טרוריסטים ששהו באותו מתקן באותו זמן. היו מעירים אותנו לספירה בבוקר בשש בבוקר בתאים הקטנטנים בערבית 'וואקף, עדאד' - לעמוד, ספירה, ואז הסוהר היה רואה שזה אנחנו והיה מיד מתעשת 'אופס, סליחה, סליחה, תעמוד ספירה'", הוא אומר ומציין כי התנהלותם של הסוהרים הייתה ראויה ואף מצויינת לשבח. "החוקרים של השב"כ קובעים את הכללים, אבל הסוהרים של שירות בתי הסוהר הם אנשים נפלאים שעושים עבודת קודש. מדובר באנשים מהאזור שהבינו את האבסורד שבו אנחנו, בחורים צעירים שנראים טובים, יושבים בין עשרות מחבלים טרוריסטים ונתנו לנו יחס ראוי, אולי כדי לפצות על המעצר".

על תנאי ההחזקה הבסיסיים מספר סמוטריץ': "תאים קטנים של שני מטר על שניים או שלושה מטרים. כל הזמן אתה עם עיניים מכוסות, ללא שעון עם מנורה מלמעלה ולא יודעים אם זה יום או לילה. תא ללא חלונות, כולו בצבע שחור, קירות שפריץ עבה, רצפת בטון. אתה יושב על הריצפה עם שמיכה בלבד ובפינה חור קטן ל'בול פגיעה'. דלת פלדה גדולה שחורקת והטריקה שלה חזקה, ממש כמו הטירות בסרטים".

מהסיפור האישי שלו חוזר חבר הכנסת סמוטריץ' למבט הכולל יותר וקובע כי בהתנהלות זו של השב"כ "יש כתב אישום חריף מאוד על שירות הביטחון הכללי, ואני מוכרח לומר שמאז אני מוצא את עצמי מסכים עם חבריי בשמאל לגבי הצורך לפקח ולהגביל את הכוח של השב"כ. עולים לא פעם דיונים בנושא ובדרך כלל יש חלוקה אוטומאטית בין השמאל שדואג למחבלים ולערבים ולזכויותיהם ולכן הוא תוקף את השב"כ, והימין שמתייצב לצד האינטרס הביטחוני ופחות אכפת לו מזכויות אדם של מחבלים ולכן נותן גיבוי עיוור לשב"כ. אני, מאז הגירוש והמעורבות החמורה של השב"כ בעניין, מתקשה לתת אמון לשירות הביטחון הכללי".

"ברור לי שזה ארגון חשוב ומצוין שעושה ברוב זמנו עבודת קודש, אבל למדתי על בשרי שכשנותנים לארגון כוח בלתי מרוסן במחשכים אז מספיק ראש ממשלה מושחת אחד כדי להפעיל אותו נגד כל אזרח במדינת ישראל. לכן צריך להגביר את הפיקוח על שירות הביטחון הכללי".

ובחזרה לסיפורו האישי, ממשיך סמוטריץ' ומספר כי שלושה שבועות "בילה" במתקן המדובר ובו עבר חקירות ארוכות מאוד. "השהות בתא היא שהות רגילה ואם בשישי שבת אין חקירות אז יושבים ארבעים ושמונה שעות לבדך בתא קטן שחור ללא חלונות עם אור בכל היממה ויש הרבה זמן לחשבון נפש. במשך השבוע היו חקירות אינטנסיביות שזה אומר עשר, שתים עשרה וארבע עשרה שעות חקירה שבהן אתה יושב על כיסא, הרבה פעמים אזוק לכיסא והייתה גם טקטיקה כזו שאתה יושב מול מזגן שמופעל על קור עליך במשך הרבה שעות. זה לא נעים. מנסים לשבור אותך בשיטות שונות ולהוציא את מה שלא היה לי להסתיר. אני לא אדם שיודע לשתוק ודיברתי איתם על כל דבר שבעולם. הרבצתי בהם תורה יראת שמים ואהבת הארץ, אבל לא הסכמתי לדבר על מה שהם רצו כי שללתי את עצם הלגיטימציה של החקירה".

"אני יודע להגיד שהדבר היחיד שהואשמתי בו הוא מעורבת בארגון חסימות כבישים. סירבתי. דיברתי איתם על יין מזג האוויר כדורגל ואידיאולוגיה וזה ממש כמו בסרטים עם חוקר טוב וחוקר רע שצועק עליך ודוחף אותך. אגב, הכיסא מחובר בטבעות לרצפה כך שהוא יכול להיטלטל אבל לא ליפול. כך במשך שלושה שבועות".במשך השבוע היו חקירות אינטנסיביות שזה אומר עשר, שתים עשרה וארבע עשרה שעות חקירה שבהן אתה יושב על כיסא, הרבה פעמים אזוק לכיסא והייתה גם טקטיקה כזו שאתה יושב מול מזגן שמופעל על קור עליך במשך הרבה שעות. זה לא נעים. מנסים לשבור אותך בשיטות שונות

על נושאי החקירה הוא אומר כי הוא משוכנע שכל מה שעשה היה לגיטימי בעיניו, "בוודאי מול תכנית כל כך חמורה וקשה. אמרתי שבחקירת משטרה רגילה הייתי עומד מאחורי הדברים ומוכן לשלם על כך מחיר. מותר לי לפעול ומותר להם להעניש אותי. הכנסת השירות הכללי לעניין זה מהלך לא דמוקרטי. חשבתי אז שהסיבה היא חלק מהשחרת הפנים של מתנגדי ההתנתקות. הוא לא באמת היה צריך את השב"כ. לא היה כאן שום דבר מסוכן באמת".

הוכחה לדבריו ולתחושתו שלא היה כל טיעון של ממש נגדו מוצא סמוטריץ' בכך שלאחר שלושה שבועות של מעצר שב"כ הוא שוחרר לעוד שלושה שבועות של מעצר בית ללא כל אישום, תלונה או טענה כלשהם. "הייתי אז רכז כוח אדם במועצת יש"ע ותוכנן מבצע גדול של צעדת המונים לעבר גוש קטיף שישתקו את החיים במדינה. לילה לפני שהשער נסגר נעצרנו אני וחבריי והמטרה הייתה אחת בלבד – למנוע את התכנית הזו".

בדבריו מבהיר סמוטריץ' כי כחלק מההיערכות נקבעו גם כללי התנהגות למקרי חירום שבהם אמבולנס מבקש לפלס לו דרך בין המוני הצועדים. "בוודאי שהיו נותנים לאמבולנס לעבור. יש מספיק פתרונות. אף אחד לא חסר אחריות שירצה לסכן חיים, גם כשאנחנו עסוקים בדברים חשובים כמו סיכול הגירוש הזה".

"יש כאן שני כתבי אישום, האחד הוא שהשתמשו במערכת כדי להזיז אותי ואנשים כמותי הצידה כדי שלא נפריע לתכנית הזו. הדבר השני הוא שעירבו כאן את שירות הביטחון הכללי ובכך אריק שרון זיהם את השב"כ והטיל עליו כתם קשה מאוד. היית מצפה שבארגון כזה יעשו שימוש רק למטרותיו ולא יהפכו אותו לכלי פוליטי".

על התגייסות מערכת המשפט לטובת מנגנון העקירה והגירוש מוסיף סמוטריץ' ואומר: "הייתה כאן התגייסות טוטאלית של מערכת המשפט למכונת ההרס של שרון. המערכת הזו רמסה כל אמת מידה של צדק ויושר שהיא טוענת שהיא צריכה להחיל על עצמה - הארכות מעצר המוניות, מעצר של קטינים ועוד. המערכת התגייסה כי השליט העליון של המדינה, אריק שרון, פקד וכולם מתגייסים למשימה לדכא ולייצר דמוניזציה של מתנגדי הגירוש ורמסו כל אמת מידה של צדק ועקרונות משפט וסדרי דין. כל זה לא משאיר אמון במערכת, אם כי אני חייב להודות שלי עצמי לא היה גם קודם אמון במערכת הזו".עירבו כאן את שירות הביטחון הכללי ובכך אריק שרון זיהם את השב"כ והטיל עליו כתם קשה מאוד. היית מצפה שבארגון כזה יעשו שימוש רק למטרותיו ולא יהפכו אותו לכלי פוליטי.

בשולי הדברים נשאל סמוטריץ' גם לגבי הדיווחים החוזרים ונשנים בתקשורת על כך שנלכד והובא למעצר כשברכבו מאות ליטרים של דלק שנועדו לייצר תבערה ממשית בנקודות שונות ברחבי הארץ. סמוטריץ' שומע, צוחק ושב לקבוע כי לא היה ולא נברא: "לא היה דלק ולא נברא. לא נעצרתי באוטו ולא היה שום דלק בבגאז'. לא היה ולא נברא. האיוולת הזו לייחס לי רצון לפגוע בחיילי צה"ל היא דבר בלתי נתפס ואם היה לי זמן  וחשק הייתי יכול להרוויח הרבה בתביעות דיבה. כנראה יש אנשים שחושבים שבמסגרת קמפיין בחירות הכול מותר". לדבריו הוא לא תבע את מכפישיו כיוון שהוא "מעוניין להשקיע אנרגיה משאבים זמן ותשומת לב בבנייה ולא ברדיפה אחרי קשקשנים. סביר להניח שלו הייתי תובע הייתי זוכה כי הטענה לא מתחילה בכלל. לא דלק ולא סולר, לא שום דבר שניתן לפגוע בו חלילה בחיי אדם".