קרטר עם עיתונאים, במהלך הטיסה לישראל
קרטר עם עיתונאים, במהלך הטיסה לישראלצילום: משרד ההגנה האמריקני

שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, יחל הבוקר (שני) באופן רשמי את ביקורו בישראל, לאחר שאמר הלילה כי הוא אינו מצפה לשכנע את המנהיגים הישראלים שלא להביע התנגדות להסכם שהושג עם איראן, אבל ציין באותה נשימה, כי העיסקה אינה מטילה מגבלות על מה שוושינגטון יכולה לעשות כדי להבטיח את ביטחון ישראל.

"ממשל אובאמה שומר לעצמו את האפשרות להשתמש בכוח צבאי נגד הממשל בטהרן במידת הצורך, חרף העובדה שהעיסקה נועדה כדי למנוע את פיתרון בעיית הגרעין האיראני במישור הדיפלומטי", אמר קרטר לאחר שנחת.

בתגובה לשאלה האם הוא חושב שההסכם מגדיל את הסיכויים שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן, השיב שר ההגנה, כי ארצות הברית מתואמת עם ישראל במישור הזה כבר כמה שנים.

הוא הוסיף ש"אחת הסיבות שהעסקה עם איראן טובה, היא שלא נמנע השימוש באפשרות המתקפה הצבאית מצד ארצות הברית, שעליה אני אחראי, ושאנחנו דואגים לשמר ולשפר לאורך כל השנים האחרונות".

קרטר יוועד היום עם שר הביטחון, משה יעלון, ובניגוד לדיווחים מארה"ב, השניים, שביניהם קיימים קשרים הדוקים מאוד, בניגוד לנשיא אובאמה ולראש הממשלה נתניהו, ידונו בבסיס לפיצוי שיינתן לישראל לאחר חתימת הסכם הגרעין.

מחר ייפגש קרטר גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וככל הנראה יעביר מסרים בנושא הבטחוני מהנשיא אובאמה.

מישראל ימשיך קרטר לערב הסעודית וירדן, שגם למנהיגיהן יבטיח שהאמריקנים יערבו לבטחונן.

טרם בואו, סיפר קרטר לכתבים במטוסו כי הנוכחות האמריקנית במזרח התיכון תחוזק באופן משמעותי, כדי ליצור הרתעה ברורה, לכל הגורמים הבעייתיים באיזור, מאיראן ועד ארגוני הטרור.