זריקות אבנים ומהומות בביתוניא
זריקות אבנים ומהומות בביתוניאצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק העונשין בקריאה שלישית. תמכו בהצעה 69 ו-17 התנגדו.

החוק קובע כי עבירה של הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות על ידי יידוי אבנים או חפצים, עונשה חמש שנות מאסר. כמו-כן נקבע מדרג ענישה לעבירות של יידוי אבנים או חפצים אל עבר רכב בנסיעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החוק המוצע מטרתו לסייע בהתמודדות עם תופעת יידוי האבנים, שהפכה שכיחה בשנים האחרונות ושבשלה מוגשים כ– 1,000 כתבי אישום בשנה. מטבע הדברים, יידוי אבנים או חפצים אחרים על כלי תחבורה במהלך נסיעתם עלול לסכן את היושבים ברכב ואת שאר הנוסעים בכביש".

יו"ר ועדת חוקה ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: "דוד הרג את גוליית, הפלישתי החזק ביותר באמצעות אבן, במילים אחרות אבן הורגת. מהדיון בוועדה עלו נתונים קשים מאוד. מאות רבות של תיקים מוגשים לבתי המשפט בעבירות הללו.

שליש מתיקי המעצר של פרקליטות מחוז ירושלים עוסקים בתופעה מסוכנת זו של יידוי אבנים. תופעה זו, שמסכנת חיי אדם, וזורעת חרדה בציבור, יש למגר בתקיפות. בתי המשפט נותנים עונשים קלים מאוד ביחס לעונשים שאותם קבע במחוקק גם במקרים החמורים ועל המחוקק להירתם ולסייע לרשויות אכיפת החוק, ולהעביר מסר חד משמעי בעניין זה."

ח"כ ג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת התנגד לחוק, "תארו לעצמכם שהיינו מביאים בפני דיין צדק, מיידי אבנים ואת מי שגרם להם לידות אבנים. את מי השופט היה מכניס לכלא? את זה שהרס את הבית, הפקיע את הקרקע, הרג את האח, או את אותו ילד שזרק אבן? אתם נטפלים לאותו אדם שהגיב לעוולות גדולים, איזו צביעות. מי שהורס בתים מקבל צל"ש אבל אותו ילד שהכעס שלו מוצדק עליו מטילים עונשים. אין צדק בחוק הזה."

ח"כ חנין זועבי תקפה כצפוי את החוק ותקפה את חיילי צה"ל,  "אנחנו לא מדברים על חוק, אנחנו מדברים על הכיבוש. אם החוק אמור להגן על החלש אז הוא אמור להגן על אותם קורבנות שנהרגים מידי שבוע על ידי החיילים, הוא אמור להגן על אלה שנמצאים תחת האיום והסכנה של הכיבוש, של חייל שרודף בתוך הסמטאות אחרי הנערים הפלשתינים. תתארו לכם חייל עם רובה, מול נער עם אבן קטנה, איזו סימטריה יש פה? איך החייל הזה פגש את הנער? מי נכנס לחייו של מי? אם צריכים להחמיר זה עם הקליע שהורג יום יום. תתחילו לספור את ההרוגים הפלשתינים. חובה של המדוכא לגרש את המדכא."

ח"כ אחמד טיבי תקף גם הוא את החוק, "יש הוראה בצבא שאם מגיעים חיילים אל אזור שיש בו הפגנה של יהודים ואחד המפגינים מתנפל על חיילים, אסור לירות בו כי הוא יהודי. באותן נסיבות כשמדובר בערבים יורים כדי להרוג, לנטרל קורים לזה. יש מקרים שיהודים תקפו קצינים ואפילו לא נעצרו. על אחד מיכם יודע שדינו של פלשתיני גם אם הוא זורק אבן לא קטלנית, דינו למות. הכי מקומם זה ירי בגב."

לאחר דבריו של ח"כ טיבי, סגן יו"ר הכנסת חיליק בר שניהל את הדיון אמר: אתה יכול וזה בסדר לבקר את חיילי צה"ל, רק תזכור שבזכותם אתה יכול לקיים את הדיון הזה פה, כמו שהם שומרים עלי הם שומרים גם עליך, בג'ונגל של המזרח התיכון". הדברים עוררו את חמת זעמם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת וממרצ. ח"כ טיבי השיב "מה ההבדל בין מה שאתה אומר לבין הדברים של ירון מזוז?"   

במהלך הדברים הוציא ח"כ בר את ח"כ תמר זנדברג מהדיון לאחר שנקראה לסדר שלוש פעמים.

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה לאחר אישור החוק, "היום נעשה צדק. במשך שנים מחבלים התחמקו מענישה ומאחריות. הטולרנטיות כלפי מחבלים מפסיקה היום. מיידה אבנים הוא מחבל, ורק עונש הולם יוכל לשמש כגורם מרתיע וגורם מעניש וצודק".

חברת הכנסת ציפי לבני בירכה את איילת שקד על החוק, "בזמן שאבנים נזרקו הערב לעבר הרכבת הקלה בירושלים כמה קילומטרים מהכנסת, אישרה המליאה את החוק שמחמיר את הענישה כלפי זורקי אבנים שיזמתי כשרת משפטים בעקבות החרפת האלימות והטרור בירושלים לאחר צוק איתן. 

מברכת את שרת המשפטים שקד שהמשיכה את המלאכה ועל אישור החוק בכנסת. למערכת הביטחון ואכיפת החוק ניתנו היום עוד כלים במאבק נגד הטרור והאלימות".