ועדת הכספים
ועדת הכספיםצילום: חזקי עזרא

רגע לפני פתיחת חדרי המידע בפני הרוכשים הפוטנציאליים של תעש, דורשים חברי ועדת הכספים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, לעצור את תהליך ההפרטה, שאמור להתחיל הלילה עם פתיחתם המתוכננת של חדרי המידע.

במהלך ישיבת הוועדה שנערכה היום (שלישי) הגיע לידי חברי הוועדה מכתב מרשות החברות הממשלתיות ובו חוות דעת, לפיה בעקבות הגירעונות התקציביים הגדולים וההפסדים שספגה תעש, לא ניתן להמיר את ההפרטה (מכירה פרטית) בהנפקה בבורסה, קרי אין מנוס מהליך הפרטה.

חברי הכנסת הביעו תרעומת קשה כנגד התנהלות האוצר ורשות החברות בעניין, לאחר שבדיון בוועדה ב- 24.6.15, ניתנה לטענתם התחייבות שלא לפתוח את חדרי המידע ולהתניע את ההפרטה, ללא בירור נוסף בוועדת הכספים.

לאור זאת דרשו החברים מיו"ר הוועדה לקרוא לראשי האוצר עכב את פתיחת חדרי המידע ולאפשר זמן לבירור המבוקש.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "עמדתי ברורה, אני מתנגד להפרטה, אך אני לא הייתי יו"ר כשהוחלט להוציאה אל הפועל. אני הייתי יו"ר כשתעש החלה לקרוס וקיימתי דיונים על המעמד שלה. כל הדרגים אמרו לי מפורשות שאין דרך אחרת אלא הפרטה, כפי שוועדת הכספים כבר החליטה בקדנציה הקודמת ואכן משפטית, אין דרך חזרה".

גפני סיפר, כי בשבוע שעבר גרם לסגירת חדרי המידע שנפתחו ללא הודעה מוקדמת. "אמרתי למנכ"ל האוצר, שי באב"ד, שעושים צחוק מהוועדה והוא הורה לסגור אותם מיידית. יחד עם זאת, הוא הביא לי, חוות דעת משפטית שידם של אנשי רשות החברות והאוצר על העליונה, בכך שהוועדה הזאת אישרה זה מכבר את ההפרטה. הם טוענים שכבר החלו עם התהליך וכבר אין דרך חזרה. את עמדתי נגד ההפרטה הבעתי בפני הדרגים הבכירים ביותר במדינה".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הודיע כי הוא דורש לעצור את פתיחת חדרי המידע. "התחלפה הוועדה וברגע שמתברר שוועדת הכספים שוקלת משנה את עמדתה, מתבקש לפחות לקיים דיון חוזר בנושא. מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, פועל על דעת עצמו, מחליט ערב אחד לפתוח את חדרי המידע, למרות שרוב חברי הוועדה ביקשו לבחון מחדש את העניין. אני מבקש מיו"ר ועדת הכספים, להוציא מכתב בשם חברי הוועדה, שלא לפתוח את חדרי המידע היום בלילה ושאם הדבר ייעשה ועדת הכספים תפעיל כלים שונים שעומדים לרשותה ביחסיה עם האוצר".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) טען בדיון כי מדובר בהפרת הבטחה שלטונית. "יש משמעות להבטחות שלטוניות והיתה כאן בוועדה, הבטחה שלא ייפתחו החדרים ללא הבירור הנוסף בוועדת הכספים. בידי ועדת הכספים מספיק אמצעים על-מנת לכפות עיכוב בתהליך ההפרטה ועתה נדרש להפעיל את האמצעים הללו אם הם לא יעמדו בהתחייבות שלהם לוועדה. יש להודיע לאוצר שאנחנו לא מתכוונים לעבור לסדר היום בנושא הזה".