דגים במכמורת
דגים במכמורתצילום: ד"ר אביעד שיינן

דווקא עכשיו, בתשעת הימים, כשמרבים באכילת דגים ולא בשר, כדאי להתפנות ולחשוב על מצב הים התיכון ועל התהליך שעוברת הדגה בדרך לצלחת שלכם

שטח המים הטריטוריאליים של ישראל הוא כחמישית מכלל שטחה היבשתי של המדינה, אך כמה מאיתנו מקדישים מחשבה לנעשה בחבל ארץ זה? הים התיכון והטבע שבתוכו שייכים לכלל הציבור הישראלי, שאוהב את הים, אוכל דגים ונהנה מהטבע.

מאז שנת 1937 לא שונה חוק הדיג בישראל. היעדר שינוי בחוק הביא למצב אבסורדי, שגורם להשתלטות שיטת דיג הרסנית על חופי הים התיכון: דיג ספינות מכמורת.

שיטת דיג זו מביאה לאסון אקולוגי בים, לפגיעה בהתחדשות הדגה הישראלית, ולפגיעה בנכסי הטבע הימי של מדינת ישראל. כך, ניהול שגוי של הדיג בים התיכון והיעדר חקיקה נכונה בנושא, מביאים לנזקים כלכליים, אקולוגיים וציבוריים.

אז מהו בעצם דיג ספינות מכמורת?

במסגרת דיג ספינות מכמורת, פועלים ברישיון מספר מצומצם של דייגים המוציאים את מרבית השלל ומביאים למרבית הנזק האקולוגי בים התיכון. באמצעות לכידה לא סלקטיבית של דגה, נלכדים ברשתם של ספינות מכמורת דגיגים צעירים, חיות מוגנות ויצורים נוספים.

הספינות גוררות את הדגים אל מותם המיותר, כשמחצית השלל של ספינות המכמורת מושמד ונזרק מת בחזרה לים. חמור מכך, שבעים אחוזים משלל המכמורת הם דגים מסחריים צעירים – כאלה שלא הספיקו לגדול ולהתרבות. בחישוב גס, על כל דג שמונח על שולחנכם מדיג מכמורת, מתים כ-200 דגים אחרים.

היעדר חקיקה עדכנית ורפורמה נכונה בניהול הדיג בישראל מביאים למצב אבסורדי: קבוצה מאוד קטנה של כמה עשרות דייגים מסחריים, צורכת חלק אדיר של הדגים ופוגעת בהתחדשות הדגה, בטבע הארצ-ישראלי, בפרנסת מרבית הדייגים (הדגים בשיטות סלקטיביות) ובנכסי הים של ארץ ישראל.

הפתרון המקובל בעולם הוא פיצוי הדייגים משיטות הדיג המזיקות, תמורת יציאתם מהענף, על מנת לאפשר למרבית הדייגים, המשתמשים בשיטות דיג סלקטיביות יותר, לשגשג ולהוציא מהים דגים גדולים ואיכותיים. בכל שנה נהרגים 100,000 כרישים ובטאים ו-3,000 צבי ים.

הגוף האחראי על ניהול הדיג בים התיכון הוא משרד החקלאות ופיתוח הכפר. בשבוע שעבר הוצגו שורת רפורמות להצלת ענף הדיג בישראל בתחום הדגה. בין היתר, הכריז השר אורי אריאל על גריטת חלק מספינות המכמורת.

בחברה להגנת הטבע מברכים על הצהרת הכוונות ואת הרוח הרעננה הנושבת במשרד, ומבקשים ליישם מהלך מלא ואפקטיבי – לגריטה של כל ספינות המכמורת, על מנת להשיג תועלת אקולוגית וציבורית לכספים שיושקעו במהלך.

לצד הדאגה לשלמות הארץ, קיימת גם הדאגה לשמירה על אוצרות הים של ארץ ישראל, ולשמירה על עולם הדגה העשיר של הים התיכון. ארץ ישראל לא שלמה בלי הים התיכון. שמירה על הארץ פירושה גם שמירה על הטבע שלה, ובכך גם על הים התיכון

בעזרת רפורמה נכונה ואמיתית, ניתן להביא תקווה חדשה לים התיכון: להחזיר את הדגים לים, להחזיר את הפרנסה לדייגים, ולהחזיר את הטבע לציבור הישראלי.