דרעי במשרד הכלכלה
דרעי במשרד הכלכלהצילום: יונתן סינדל פלאש 90

שנה לאחר מבצע צוק איתן ובעקבות פנייתו של השר לפיתוח הנגב והגליל ושר הכלכלה, אריה דרעי, אישרה השבוע ועדת החריגים של משרד האוצר את בקשת המשרד לפיתוח הנגב והגליל למתן סיוע נרחב ליישובי עוטף עזה בתחום ההתיישבות.

המשרד לפיתוח הנגב והגליל הגיש לאחרונה בקשה מיוחדת לוועדת החריגים במשרד האוצר להעניק סיוע נרחב ליישובי עוטף עזה בתחומים שונים, בעיקר בכל הנוגע להתיישבות וחיזוק החוסן הקהילתי. את הבקשה הוביל השר דרעי וזו אושרה במהלך שיוביל לסיוע מיידי ונרחב ליישובי העוטף בסכום של למעלה מ-50  מיליון שקל, כאשר הסיוע אף יורחב בהמשך.

הסיוע נוגע, כאמור, בעיקר לתחום ההתיישבות אותו מוביל המשרד לפיתוח הנגב והגליל מאז סיום מבצע "צוק איתן", וכבר כעת מורגשת התעוררות ביישובי העוטף, כאשר בעקבות ההטבות השונות ישנה דרישה הולכת וגוברת של אזרחים להגיע ליישובים השונים.

כחלק מהתוכנית, תבנה המדינה 200 בתי אגודה, כאשר בשלב הראשון תחל בניית עשרות בתים כבר השנה. בתים אלו יושכרו במחירים מפוקחים למתיישבים חדשים ובסופו של דבר, אם ירצו התושבים החדשים לרכוש את הבית, יקוזז סכום השכירות ממחיר הבית הסופי, שגם הוא יהיה בפיקוח המדינה. פיילוט מוצלח בנושא הושלם לאחרונה בנחל עוז ומשפחות חדשות כבר נקלטו ביישוב הדרומי.

בנוסף לכך יוקמו 50 מבנים ביישובים שונים בעוטף עזה לטובת דיור זמני למתיישבים חדשים באזור. גם שוכרי הדירות, משפחות וסטודנטים בשדרות ויישובי העוטף ייצאו מורווחים כאשר יוענקו הטבות דיור שונות. 720 סטודנטים שיגורו ביישובי העוטף ובשדרות יקבלו מידיי חודש סיוע של 500 שקל בשכר דירה ו-400 משפחות יקבלו סיוע של 900 שקל מידיי חודש. זאת ועוד, מרכזי הצעירים של המשרד באזור יורחבו ויעניקו שירותים נוספים לכלל היישובים. כן יבוצעו הליכי מיתוג ושיווק לאזור ויפותחו תכניות נוספות להעצמה קהילתית וחברתית של היישובים.

השר דרעי, שביקר לאחרונה ביישובים בחבל אשכול ונפגש עם ראשי המועצות, אמר "הגיע הזמן שנפסיק עם הבירוקרטיה וניתן לתושבים המתגוררים באזור את מה שמגיע להם. ההתיישבות ביישובי האזור, בשדרות וביישובים נוספים, הינה התשובה הטובה ביותר לטרור מעזה ואני אמשיך ליזום פרויקטים נוספים למען יישובי הדרום".