הבניה הבדואית הבלתי חוקית סביב סוסיא
הבניה הבדואית הבלתי חוקית סביב סוסיאצילום: רגבים

נדב אברמוב, מנהל אתר העתיקות בסוסיא, אתר שהוכרז כאתר מורשת לאומי, אומר לערוץ 7 כי הניסיונות להציג את פינוי הערבים, מסוסיא כפינוי כפר ערבים עתיק, היא אחיזת עיניים.

"אין כאן שום כפר", מדגיש אברמוב, "מדובר כאן בחמולה, משפחה שהגיעה לפני 20 שנה מיאטה, הם התיישבו באדמות חקלאיות שאסור לבנות עליהן כולל באתר העתיקות של סוסיא, הם בנו מאהלים ופחונים והכול תוך פלישה אסורה".

לדבריו, החלטת בג"ץ לפנות אותם הייתה מתבקשת, "בג"ץ הוציא להם צווי הריסה, מדובר בחמולה של 200 אנשים שבנו אהלים והיום הם קוראים לזה כפר. מאז הדיון בבג"ץ הם יצרו נרטיב שקרי שלצערנו תופס רגליים אפילו בבית הלבן, כאילו מפנים כאן כפר ערבי ושהם מגורשים ממנו. על פי כל הממצאים סוסיא הייתה חורבה, כפר כזה לא היה ולא נברא".

"יש כאן ניסיון להשתלט על שטחי C שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה", מדגיש אברמוב. "יש להם תכנית לתפוס עוד שטחים בדרום הר חברון והם מקבלים לצורך המאבק הזה הרבה כספים מאירופה".

אברמוב מזכיר כי סוסיא הייתה ישוב יהודי עתיק, שהוכרז כאתר מורשת לאומי, "אנחנו מדברים על ישוב יהודי מתקופת התלמוד, חיו כאן יהודים משנת 350 לספירה ועד ל-800 לספירה עמוק לתוך התקופה הביזנטית, היו כאן בתי כנסת מקוואות ועוד. סיבת הנטישה שלהם לא ידועה לנו, אבל החפירות בסוף שנות השישים חשפו את העבר המפואר של היהודים כאן".

נציין כי ארגוני השמאל, בגיבוי בינלאומי מצד האיחוד האירופי ומחלקת המדינה של ארצות הברית, פועלים בימים אלו בניסיון לסכל את כוונת המדינה להרוס את ה"כפר" הערבי הבלתי חוקי סוסיא.

תושבי "הכפר" הערבים עתרו לבג"ץ נגד הכוונה להרוס את הכפר, וביקשו צו ביניים שימנע את ההרס, אולם שופטי בג"ץ החליטו שלא להיעתר לבקשה להוצאת צו ביניים, ובכך אישרו למדינה להסיר את הבניה הבלתי חוקית.