נחשפת לזמן קצר
נחשפת לזמן קצרצילום: עודד אנטמן

מגילת איכה מקומראן, הנשמרת ביום יום תחת תנאי שימור מחמירים ברשות העתיקות, מוצגת לראשונה במוזיאון ארצות המקרא למשך ארבעה ימים בלבד, עד למוצאי ט' באב.

מדובר במגילה שנמצאה במערות קומראן, במערה המפורסמת ביותר – מערה מס' 4, וכתיבתה מתוארכת בין שנת 30 לפנה"ס לשנת 70 לספירה. כאמור, המגילה לא הוצגה מעולם לציבור הרחב ועד כה נחשף אליה קומץ חוקרים בכירים ואנשי ציבור בלבד ועתה מתאפשרת הצגתה אודות לנדיבות רשות העתיקות.

תנאי התערוכה (אקלים ואור) הותאמו במיוחד על מנת לאפשר את הצגתה לקהל הרחב ולאפשר עמידה בתנאי השימור של המסמך היקר מפז ואבטחה צמודה הוצבה לצידה למהלך שהותה במוזיאון.

אין מתאים מתערוכת "על נהרות בבל" הראשונה בעולם העוסקת בחורבן ירושלים ובגלות בבל, בתוך תקופת תשעת הימים וסמוך לט' באב, על מנת להציג את המגילה לראשונה בפני הקהל הרחב.

תערוכת "על נהרות בבל" חושפת לראשונה גם תעודות מקוריות מתקופת גלות בבל, המקבילות בחשיבותן למגילות הגנוזות. במוקד התערוכה, חשיפה עולמית של אוסף "אל-יהודו": אוסף של עשרות לוחות טין, תעודות מקוריות מהיישוב היהודי בבבל, שנחשף לראשונה לציבור ומתעד את חיי הגולים מיהודה על אדמת בבל בדורות הראשונים שלאחר הגלות.

ארכיון "אל-יהודו" חושף מידע על תקופה שעד כה לא היה ידוע עליה כמעט דבר, והוא נחקר בימים אלה בידי צוות חוקרים מישראל, ארה"ב, וגרמניה. המחקר חי ומתרחב כל הזמן, הצגת הלוחות פתחו תחום מחקר חדש לחלוטין בתחום היהדות והאשורולוגיה. כזכור, האוצר הראשי של המוזיאון ושל התערוכה היה אחראי לתרגום חלק ניכר מהלוחות.

אמנדה וייס, מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא בירושלים, אמרה כי "זוהי זכות אדירה ומעמד מרגש מאין כמותו לאפשר לקהל הרחב להיחשף בפעם הראשונה למסמך יהודי והיסטורי בסדר גודל כזה.

"מגילת איכה מקומראן, התיעוד הקדום ביותר למגילת איכה, תוצג למשך שלושה ימים בלבד בסמוך לאוסף נדיר של פריטים ותעודות מקוריות משכבות החורבן של ירושלים ומהיישוב היהודי בבבל ובמועד שאין רלוונטי ממנו – בתוך תקופת תשעת הימים המובילים לט' באב ויומיים בלבד לפני ט' באב עצמו. זו הזדמנות גדולה לציבור ולנו ואנו מקווים שרבים ככל הניתן יזכו לראותה בפרק זמן קצר זה", הוסיפה.