דואר ישראל
דואר ישראלצילום: פלאש 90

תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, והזהירה כי "דואר ישראל" עומד בפני קריסה.

באומ''ץ מציינים שני הסברים לקריסת שירותי הדואר: שינוי בהרגלי הצריכה - ירידה בשליחת מכתבים ועליה במשלוח חבילות, בעיקר מחו"ל, והשינויים המבניים שעבר הדואר לקראת ההפרטה.

"בתהליך ההפרטה", אומרים בתנועה, "הפסיד הדואר חלקים רווחיים מהפעילות שלו לטובת חברות פרטיות. הממשלה שלא מסבסדת את החברה או תומכת בה מאז הפכה לחברה ממשלתית, גם לא אפשרה לה להתחרות באופן הוגן בשוק".

ההפסדים גרמו לצמצום בכוח אדם, קיצוצים ושביתות. "המהפכה בתחום החבילות בשל הרגלי הצריכה ועליה ברכישות דרך האינטרנט חייבה הערכות מיוחדת הן במערך השינוע והן בבניית מערך הפצה יעיל".

לטענת אומ''ץ, "דואר ישראל לא השכיל להיערך לשינויים אלה וכתוצאה מכך לפי כל הסימונים הדואר עומד בפני קריסה''.

שאול שני, ממונה תחום פרויקטים באומ''ץ, טוען במכתבו כי סניפי הדואר אינם עומדים ברמת שירות המתאימה למאה ה-21. "הפקידים שחוקים והתורים משתרכים. דברי דואר מתעכבים זמן רב ולעתים אינם מגיעים כלל, כמעט כל אזרח בישראל יכול לספר על מכתב שלא הגיע או חבילה שנעלמה".

לדבריו נגרמת עגמת נפש רבה למארגני אירועים שונים שהזמנותיהם אינן מגיעות למוזמנים. "הניסיונות למצוא מזור לקריסה לא רק שאינם מביאים לשיפור אלא התחושה בקרב הציבור הינה שהמצב הולך ורע, והדואר מאבד את אימון הציבור העובר לאט לאט לפעילות באמצעות חברות משלוחים פרטיות שהשירותים שהן נותנות יקרים יותר אך יעילים משמעותית.

"סבלם של אזרחי המדינה הינו רב והסובלים העיקריים הם כמו תמיד הקשישים והחלשים אשר אינם חשופים לאמצעים הדיגיטליים ואינם יכולים לממן שירותי משלוחים פרטיים", כתב שני. "כדי להוסיף על מצוקת הציבור הוחלט במסגרת תוכנית ההבראה לצמצם שירותים. תיבות דואר נאטמו, סניפים נסגרו, דוורים פוטרו, ימי חלוקת הדואר צומצמו ועוד.

באומ''ץ מזכירים את הבטחתו של מנכ''ל הדואר דני גולדשטיין, לתקן את הליקויים. "לצערנו, אנו סבורים שהבטחות אינן מספיקות, והציבור שבע מהבטחות". אומ"ץ מבקש את התערבות המבקר, "על הנעשה בדואר ועל ההערכות לעתיד".