בית חגלה
בית חגלהארנה קובוס

תקיפה אלימה של גנבים ערבים בבית חוגלה שבבקעת יריחו. אורנה קובוס ובעלה, מקימי בית חוגלה והזוג שהפך לסמל ההיאחזות באיזור זה, נכבלו בידיהם וברגליהם והוכו על ידי צמד גנבים ערבים שחדרו לביתם.

בשיחה עם יומן ערוץ 7 מספרת קובוס על האירוע הקשה שחוותה אמש, ליל צום תשעה באב. בראשית דבריה היא מציינת כי כבר בעבר היו כמה וכמה אירועים של גניבות ציוד "אבל מה שהיה כאן אתמול זו פעם ראשונה".

"שני ערבים באו רעולי פנים עם מקל, קשרו אותנו בידיים וברגליים ואמרו שלא רוצים לרצוח אתנו אלא רוצים רק כסף. אמרתי שיש לי בפנים כסף, הרימו כמו שק תפוחי אדמה והניחו אותי בחדר. זרקו הכול לימין ולשמאל כדי לחפש את הכסף. בנתיים השודד השני נכנס גם הוא. הם מצאו ספר תורה ותכשיטים. כנראה היה גם שלישי שניגש לעיזים. הוא לקח את העיזים ואז הם עזבו".

לאחר שחוליית השודדים עזבה את המקום החל בעלה של ארנה במאמצים לשחרור ידיו הקשורות. לאחר דקות אחדות, בעודם משתחררים מהכבלים, נקש על דלת ביתם חייל מהכוח הצבאי הסמוך שהוזמן על ידי בני הזוג קובוס להגיע לקריאת מגילת איכה. החייל ביקש להודיע שלא בטוח שיהיה מניין וכך מצא את ארנה ובעלה ברגעים שלאחר שוד אלים בביתם.

"מיד התתקשרנו לחמ"ל ולמשטרה ומאז יש כאן אנשים שנכנסים ויוצאים. חקירת האירוע נמשכה אמש עד השעה שלוש לפנות בוקר והשיחה עם ארנה מתקיימת דקות בודדות לאחר צאתו של חוקר נוסף מביתם.

בדבריה מציינת קובוס כי המציאות באזור בו היא מתגוררת עגומה ביותר שכן "כל השטח הזה, מבית הערבה הישן ועד לנעמה, יש שטח שומם ורק החווה הזו נמצאת. אין כאן נוכחות יהודית. למרות שאנחנו ליד מחנה נבו אין איכפתיות ודאגה למקום. זו גלגל המקראית. זה מקום של קודש. צריך לעורר איכפתיות של הציבור והמוסדות שיש כאן משהו חשוב שצריך לשמור עליו".

קובוס נשאלה אם להערכתה השודדים הערבים הגיעו אך ורק בשל רצונם לגנוב או שמדובר בהתנכלות מגמתית. להערכתה בהחלט קיימת אפשרות שהעובדה שהנוכחות היהודית במקום מפריעה להם היוותה תמריץ נוסף למעשה, "אבל הם הצהירו שהם רק גנבים", ציינה והוסיפה: "הם מלמדים את הילדים שלהם את המקצוע הזה".

להערכתה חברי החוליה שפרצה לביתם היו "מתלמדים", כלשונה, שכן "הם לא באו כמו מקצוענים. הם היו יכולים להכות אותנו הרבה יותר חזק ולשבור ראשים. הם היו יכולים לבוא רעולי פנים עם כפפות אבל הם באו רק עם מקלות, מה שמלמד שהם מתלמדים, לומדים את המקצוע... זה לא חדש".

"בקיצור, השאירו את הבית כמו אחרי פוגרום. זו תחושה מאוד לא נעימה", היא מסכמת ושבה על הקריאה: "צריך לשכנע את הצבא שצריך לשמור. יש כאן ואדי שמוביל מיריחו והצבא לא שומר על הואדי הזה. זה ערוץ טוב שצריך להשתלט עליו".