בנט
בנטצילום: ערוץ 7

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, לשורת סוגיות על סדר היום הלאומי הפוליטי והמדיני מהחזרה האפשרית למו"מ עם הפלשתינים, דרך יונתן פולארד והחוק הנורבגי ועד בתי דריינוף והקפאת הבנייה כמו גם מעמדו של סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן.

בראשית הדברים נשאל השר בנט אודות הידיעה לפיה הוא שוקל להתפטר בעצמו מהכנסת על מנת לאפשר את החלת החוק הנורבגי ולמעשה את שובה לכנסת של חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם רפאלי.

לדבריו כמי שיזם את החלת החוק הנורבגי הוא חש צורך להציג דוגמא אישית, ומשום כך בכוונתו לשקול את ההתפטרות, ובאשר לחשיבותה של הצבעתו שלו במליאת הכנסת הוא משוכנע שמועלם רפאלי "תצביע בצורה ערכית וראויה ואין כמעט הבדלים ביני לבינה בתפיסות".

באשר לשינוי שחל בימים האחרונים, לאחר שדובר על כך שהשרה שקד היא שתתפטר מכהונה בכנסת לטובת מועלם רפאלי כעת מדובר על התפטרותו שלו, אומר השר בנט כי כאמור הוא מוצא בכך ביטוי לערך הדוגמא האישית ומעבר לכך הוא מציין את חשיבות תפקודה של השרה שקד בכנסת בשל תפקידה כשרת משפטים שלה "הרבה יותר עיסוק ביומיום מול הכנסת".

ההחלטה בעניין זה תתקבל לאחר שהחוק יעבור, מבהיר בנט ומציין כי קיימות אפשרויות נוספות.

בהמשך הדברים נשאל השר בנט אודות שחרורו הצפוי של יונתן פולארד והאפשרות שמדובר בלא יותר מאשר קלף נוסף של הממשל האמריקאי לחיזוק התמיכה בקונגרס במהלך מול איראן. בנט מצידו שולל את הדברים מכל וכול וקובע כי "אין שום קשר בין שחרורו המקווה של אחינו יונתן פולארד לסיפור האיראני. פשוט נגמרו שלושים השנה ועל פי החוק האמריקאי שהיה נהוג בעת מאסרו דובר על כך שבתום שלושים שנה יעלה לוועדה שתבדוק טכנית אם הוא מסוכן לציבור, התשובה היא לא, והאם התנהג באופן לא ראוי בכלא והתשובה היא לא, וכשאלה התשובות הוא צפוי להשתחרר. אין שום קשר בין הדברים ואסור לנו לקשור ביניהם".

בנט מחדד ואומר כי שחרורו של פולארד אם אכן יקרה אינו סוכר את פיה של ישראל מלבקר את המהלך מול האיראנים. "אנחנו נאבקים למען ביטחון ישראל ונשמיע את קולנו ואף אחד לא ימנע מאיתנו להגן על עצמנו".

באשר לשאלה אם אכן פולארד ישוחרר אך לא יוכל לעלות לישראל מעדיף השר בנט להימנע מלהתבטא ואומר כי הוא "מעדיף למעט בדיבור בעניין יונתן. זה נמצא כעת בצינורות המשפטיים הטכניים. אנחנו מחכים לתשובה שם וכולנו מתפללים לדבר. דיבורי יתר לא יתרמו".

הסוגיה הבאה שבה עסק השר בנט בשיחה עמו היא סוגיית בתי דריינוף והנחיית בג"ץ להרוס אותם. "בנושא הזה הפכנו את העולם כדי להגיע לנקודה שבה אנחנו נמצאים - ההתנגדויות נדונו והוחלט שלא לקבלן. עשינו בכמה שבועות את מה שלוקח בדרך כלל שנה ויותר. לכן כעת אני מקווה שכשיש היתר לבנות את הבתים הללו, ולמרות שיש פסק דין להרס הבתים, השכל הישר ימצא את דרכו אל בית המשפט ויבינו שאין שום היגיון להרוס בית אם דקה אחר כך אתה מתכוון לבנות בדיוק את אותו בית. אין בזה שום היגיון".

השר בנט משוכנע ששינוי החלטת בג"ץ לא רק שאינו פוגע במעמד וכבוד בית המשפט, אלא שיש בו כדי לכבד את בית המשפט והכרעותיו. "אני מחזק את כבוד בית המשפט. כבוד בית המשפט הוא לפעול על פי שכל ישר ומצפון. יהיה לי קשה להבין איזה שכל ישר אומר להרוס משהו שדקה אחר כך ייבנה מחדש. אני לא רואה לוגיקה משפטית או מוסרית בעניין הזה ולכן אני מצפה שגם בית המשפט יכריע בצורה כזו אבל הוא סוברני להחליט את החלטותיו...".

מהדברים על בתי דריינוף ממשיכה השיחה כמעט באופן ישיר לסוגיית הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, סוגיה שמעוררת זעם לא קטן בקרב בכירי 'הבית היהודי' ותומכיהם בציבור הרחב.

נט נשאל אם ראש הממשלה יכול בכלל להפסיק את ההקפאה למרות הלחצים הבינלאומיים, ותשובתו של בנט חיובית: "כן. צריך עמידה חזקה. במידה רבה אנחנו מהווים עמוד שדרה מוסרי של הממשלה בהרבה תחומים כמו היחס למחבלים, תחומי התיישבות ועניינים מדינים. כך היה גם בממשלה הקודמת וגם בממשלה נוכחית כדי לגרום לממשלה לפעול בצורה נכונה.

"זה לא קל. גם כאן יש לנו הישגים ואני מעדיף שלא לדבר עליהם. במקרה הזה ככל שידברו על ההישגים הם יפחתו אבל יש התקדמות לא מבוטלת. האם זה מספיק? לא. כוחנו מוגבל ובמעט המנדטים שקיבלנו אנחנו מתנהלים עם אפקט של 25 מנדטים. אני מקווה שבפעם הבאה נקבל 25 מנדטים ונוכל לקדם באופן מוחלט את הערכים שבהם אנחנו מאמינים".

בסוגיית כוחה הפוליטי של המפלגה נשאל השר בנט אודות מעמדו של סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, שבהסכמים הקואליציוניים נקבע כי יהיה האחראי על המנהל האזרחי אך שר הביטחון יעלון סירב לאפשר לו זאת. גם כאן בנט מקמץ במילים ואומר כי "הנושא הזה כמעט נפתר במלואו. גם כאן אני מעדיף שלא לדבר על זה. כיום הרב אלי עם סמכויות נרחבות ומשמעותיות והנושא מעוגן".

לקראת סוף הדברים נשאל שר החינוך אודות המפגש שקיים השר סילבן שלום עם בכיר הרש"פ, סאיב עריקאת, וההיתכנות לכך שאכן ישראל חוזרת לשולחן המו"מ. בנט מצידו לא נשמע מתרשם ומתרגש במיוחד מהמפגש. "אין לי בעיה שידברו אחד עם השני כמה שהם רוצים.

"בקווי היסוד של הממשלה לא מופיעה תמיכה במדינה פלשתינית או בחלוקת הארץ. אלה הקווים שאנחנו פועלים על פיהם ואם הם רוצים להיפגש שיפגשו. אדרבה. אני לא נגד פגישות. לא נאפשר שום פעולה שתקרב מסירת שטחי ארץ ישראל לערבים".

בנט נשאל אם בפגישות אלה הוא בטוח שידברו רק על ביוב מים וחשמל והוא משיב: "לא מעניין אותי על מה מדברים שם, אלא מה אנחנו עושים. זו דרכי. אני טרוד עד מעל הראש בסוגיות חינוך, בקידום חינוך לציונות, מצוינות, מדע ותורה והדברים עולים בקנה אחד ואנחנו עושים זאת בדרכנו דרך של אמונה מבלי להתנצל על כך".