פרופ' אסא כשר: אנחנו פושעי מלחמה?

פרופ' אסא כשר, ממנסחי הקוד האתי של צה"ל, שהשתתף בפסטיבל "לא בשמים" מתייחס בראיון לערוץ 7 להאשמות המוטחות בישראל, כאילו ביצעה פשעי מלחמה במבצע "צוק איתן".

בראיון הוא תוקף את הגוף שמינה האו"ם לחקור את המבצע, "המועצה לזכויות אדם של האומות המאוחדות היא גוף פוליטי, היא גוף שהמסקנות שלו מוכתבות מראש, גוף לא רציני אם אתה מסתכל מי הם מגיני זכויות האדם מדינות כמו לוב ואיראן וכיוצא באלה. לכן לא צריך להתרגש מן הציניות הקיצונית שבה מתנהלת הפוליטיקה הבין-לאומית".

פרופ' כשר מסביר מדוע בכל זאת צריכים להגיב לדו"חות האלה, "אנחנו צריכים להילחם בזה כיוון שאנחנו צריכים שאנשים שכן מעניינים אותנו, לא יושפעו מדו"חות כאלה. אנשים שכן מעניינים אותנו זה קודם כול המדינות הדמוקרטיות, העולם הדמוקרטי צריך להיות לצידנו".

"כשמדובר על הצורה שבה אנחנו נלחמים, העולם הדמוקרטי הוא לא רק לצידנו הוא אפילו חושב שאנחנו יותר מידי בסדר", הוא אומר בטוח בעצמו, "אנחנו מרשים לעצמינו ללכת מעל ומעבר לנדרש והם לא רוצים ללכת מעבר לנדרש כשהם נלחמים. כלומר אנחנו צריכים לדעת מה חשוב במצבים הבין-לאומיים האלה ומה לא חשוב".

לדעתו ישראל פועלת נכון מבחינה הסברתית, "אני חושב שלמדנו לא להתרגש מידי יותר ולמדנו לעבוד נכון. יש דו"ח של משרד החוץ שיצא בתגובה לדו"ח של האו"ם, הוא דו"ח מעולה יש בו הרבה פרטים צבאיים ומשפטיים, הוא יכול לשכנע כל בן אדם הגון וסביר שאין לו דעות מוקדמות שאנחנו פועלים על פי דיני המלחמה ואנחנו אפילו עושים יותר מזה ואין פה פשעי מלחמה".

פרופ' כשר מבהיר שמי שטוען שישראל ביצעה פשעי מלחמה, עושה זאת לצורך אג'נדה פוליטית, "יכול להיות שיש פה ושם טעות, תקלה או מעשים שלא יעשו ברמה פלילית, אבל אין שום דבר מהקטגוריות של פשעי מלחמה, וכל מי שמאשים אותנו בזה, זאת הקלישאה הפוליטית שלו. אנחנו נילחם במישור הפוליטי אבל לא נשנה את הצורה בה אנחנו נלחמים כי הטיפוסים האלה אומרים שאנחנו פושעי מלחמה".

פרופ' כשר מספר על דו"ח של אנשי צבא מאירופה וארה"ב  שעתיד להתפרסם המעיד כי ישראל עשתה מעל ומעבר לנדרש מהדין הבין-לאומי עד כדי כך שסיכנה חיילים ואזרחים, "כשהדו"ח יתפרסם אנחנו נצטרך ללמוד אותו היטב, בעיניי זה לא מתקבל על הדעת שאנחנו נלך מעל ומעבר בצורה שמסכנת אזרחים ואפילו חיילים".