כפר דומא, הבוקר
כפר דומא, הבוקרצילום: פלאש 90

1. אני מאוד אשמח לגלות שלא יהודים הם אלו שביצעו את פיגוע הטרור בכפר דומא שבשומרון. מחריד אותי לחשוב שבני עמי מסוגלים לעשות מעשה שכזה. לצערי, הסיכויים לכך נמוכים מאוד. 

לפני שבועיים וחצי כל ה"פיד" בפייסבוק שלי ידע לספר שערבים הם אלו שנעצרו בחשד להצתה בכנסיית "הלחם והדגים". לרגע אחד שמחתי, ברגע הבא אמרתי לעצמי נחייה ונראה. היום, אחרי שהותר לפרסם מיהם העצורים בפרשה, מתברר שגם הפעם אלו יהודים, למרבה הצער.

הסטטיסטיקה גם היא מדברת כאן. מי שיבחן את כל מקרי "תג מחיר" שפוענחו יגלה ששיעור המקרים שבהם ערבים ביצעו את הפעולה הוא זניח לחלוטין. למרבה הצער כמעט תמיד אלו יהודים.

2. בואו לא נתבלבל, זה פיגוע טרור. ממש כך. תרשו לי לרגע אחד להיות שטחי, ולצטט לכם את ההגדרה מויקיפדיה: "טרור הוא טקטיקה של מאבק אלים, המופנה בעיקר כלפי אזרחים, לשם השגת מטרות פוליטיות-חברתיות".

הפעלה של אלימות כלפי אוכלוסיה אזרחית, במטרה לזרוע פחד ולהשיג מטרות שונות ומשונות, היא טרור. זה מה שזה. ואלו שמבצעים את האירועים המכונים "תג מחיר" הם טרוריסטים.

זה לא "סתם גרפיטי", ולא "הצתה כושלת" במסגד. זה טרור. למרבה הצער מי שמתחיל בהצתת מסגדים וכנסיות יסיים בסוף בהצתת תינוקות. ככה זה עובד. זאת הדינמיקה.

3. הטרוריסטים שהציתו את הבתים בכפר דומא, הם לא "מפגע בודד". הם חלק משניים-שלושה בתי מדרש שמהווים חממה לתועבה הזאת. בתי מדרש שבהם פגיעה פרטיזנית במי שאינם יהודים היא מעשה שזוכה לגב מוסרי, גם אם התמיכה בה, מטעמים חוקיים, איננה גלויה.

אם הציונות הדתית והציבור ביו"ש לא יתנתקו מבתי המדרש הללו התנתקות מהותית, ויוקיעו את דרכם הלא מוסרית הוקעה שלמה, לא נוכל להמשיך לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו".

בעשורים האחרונים למדו גם בחוגי הציונות הדתית את תורת החרמות, זה הזמן להפעיל אותה נגד מטרה נכונה וראויה.