העצרת של הקהילה הגאה
העצרת של הקהילה הגאהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרת ירושלים בבקשה כי תבצע בדיקה האם שוטרים ביצעו בדיקות חריגות כלפי אזרחים חרדים שהתקרבו לאזור הפגנה הקהילה הגאה במוצאי שבת בירושלים.

"שוטרי מחוז ירושלים עיכבו אזרחים חרדים שביקשו להיכנס לכיכר דרך המחסום המשטרתי ומנעו מהם את הכניסה. בין אלה היו גם אזרחים חרדים אשר ביקשו לקחת חלק בעצרת או להקשיב לנאומים שנשמעו בה", כתב עמוס לאור מהמחלקה המשפטית של האגודה.

"ההתייחסות השונה והמפלה של המשטרה לאזרחים חרדים באבטחת האירוע כרוכה בשימוש בשיטת הפרופיילינג הגזעי דהיינו ייחוס מסוכנות לאדם בשל השתייכותו לקבוצה גזעית, אתנית, לאומית או דתית. זאת, גם כאשר אין מידע או אינדיקציה הקושרת את אותו אזרח ספציפית לפעילות המסכנת את הציבור", נאמר.

"שימוש בפרופיילינג כלפי אזרחים חרדים מעודד סטיגמה חברתית שלילית כלפיהם, ומעמיד אותם בסיטואציה מעליבה ומשפילה. הידיעה של אדם כי העיכוב בא לו אך ורק בשל השתייכותו הדתית לקבוצה החרדית – מרכיב רב משמעות בזהותו – מקבעת תחושות קשות של נחיתות חברתית. מעבר לכך, העלבון וההשפלה הכרוכים בסיטואציה מתחזקים נוכח העובדה שהעיכוב נעשה לעיניהם של המוני המפגינים שהגיעו לכיכר. כל אלה מובילים לפגיעה חמורה בזכותם של האזרחים החרדים לכבוד ובזכותם לשוויון.

עוד נאמר כי "מניעת השתתפות אזרחים חרדים בהפגנה היוותה אם כן השתקה בוטה של הקול אותו ביקשו להשמיע ושללה למעשה את זכותם לחופש הביטוי. היא גרמה גם לפגיעה בחופש הביטוי וההפגנה של כלל המפגינים שהגיעו לכיכר ציון, שכן השימוש בפרופיילינג סיכל את כוונתם המקורית של מארגני העצרת להביא קהל רחב ומגוון ככל הניתן לתמוך במסרים שנשמעו בה".