לשמור עליהם
לשמור עליהםצילום: טיבור ג'אגר. פלאש 90

ביומיים הקרובים יסתיים מבצע איסוף הכספים לקראת הקמתו של ארגון שיאפשר לאזרחי העולם לבחור אילו אזורים ישומרו על פני הגלובוס לשימור זנים ומינים נכחדים.

מאחורי המיזם הבינלאומי עומד פרופ' אורי שיינס, איש החוג לביולוגיה וסביבה באוניברסיטת חיפה שבאורנים, עמו שוחחנו על המהלך שאליו יצא בשבועות האחרונים בקריאה תקשורתית נרחבת לציבור הרחב לחבור אליו להקמת הארגון שיפנה משאבים לאתרים שונים ברחבי העולם, אתרים בהם קיימים מינים ייחודיים העומדים בפני הכחדה.

הארגון, שפרופ' שיינס מסביר כי הוא "שווה לכל נפש" וגם ילדים יוכלו לקחת בו חלק בתרומה של דולר אחד לשנה, יקיים הצבעות בין חבריו על מנת להחליט באילו איזורים של העולם יושקע הכסף שייתרם לו. המצטרפים בשתי היממות הקרובות ייחשבו לחברי כבוד של הארגון ויהיו שותפים להצבעות.

על פי המתווה שמקים פרופ' שיינס כל אחד מהחברים יוכל להעלות בפני החברים אזור מסוים שנראה לו כי חשוב לשמר את הזנים שבו. החברים יצביעו ובמידה ויוחלט לקדם את שימורו של המקום יאותרו גופים וארגונים שפעלו לשימור הטבע באותו מקום ומשאבים יועברו אליהם כדי לסייע בקידום פעולותיהם.

בראשית הקמפיין אליו יצא פרופ' שיינס תוכנן לאסוף 25 אלף דולר להקמת הארגון הבינלאומי והקמת אתר האינטרנט שלו ואולם כבר כעת הושג הסכום כאשר ממוצע התרומות עומד על 30 דולר לאדם. כאמור חברות בארגון נרשמת מתרומה של דולר לשנה עבור אדם, אך התרומות גבוהות יותר. עם זאת, מדגיש שיינס, איסוף הכספים הולך ונמשך שכן הכספים יועברו לתפעולו של המיזם הייחודי בו העובדים עושים זאת בהתנדבות והוא עצמו, כדבריו, אינו זקוק לכסף עבור עצמו, והכסף כולו עובר למטרת המיזם שהולך ותופס תאוצה ברחבי העולם. "כל תוספת תסייע להקים את הארגון בצורה טובה יותר. אם יהיה עודף יילך לעבודה בשטח".

פרופ' שיינס נשאל כיצד יוכל להבטיח שהכספים שיועברו לארגוני השימור אכן יעשו בכספים שימוש ראוי ונכון, בעיקר כאשר מדובר במדינות עולם שלישי. לדבריו קיימים כמה "מעגלי אבטחה" שעימם ניתן יהיה לוודא את הדברים. ראשית, הכוונה היא להעביר את הכספים לארגונים מוכרים שהוכיחו את פעולות השימור שביצעו בעברץ מעבר לכך, הוא מציין, תוקם ועדה מדעית שתציב סטנדרטים של שימור בפני הארגונים שיקבלו את התקציב ובנוסף לאלה יפעל אתר האינטרנט של החברה ובו יתקיים מעקב שקוף אחרי פעולות השימור המתבצעות.

לכל זאת הוא מזכיר כי הסיכון עבור התורם הפרטי הוא קטן, שכן כאמור המיזם כולו בנוי מתרומות קטנות המתרכזות לכדי סכומים גבוהים.