בית הקברות העתיק בצפת
בית הקברות העתיק בצפתצילום: פלאש 90

בשבוע הבא יחל בצפת פסטיבל הכליזמרים המסורתי. לקראת האירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הארכיאולוג, איש רשות העתיקות בעבר, יוסי סטפנסקי, שיזם סדרת הרצאות שתלווה את אירועי הפסטיבל ותתקיים במכללה האקדמית צפת תחת הכותרת 'צפת שלפני הפסטיבל'.

סטפנסקי מספר כי במרוצת 28 השנים שבהן הוא מלווה את הפסטיבל הוא מתוודע לקהל גדל והולך שמתעניין בקורותיה וצפונותיה של העיר, קהל ששואל על עברה ומבקש עוד ועוד מידע. בעקבות זאת יזם את סדרת ההרצאות שתפתחנה בכל יום מימי הפסטיבל את האירועים.

בסדרה זו יוצג סיור וירטואלי ברחבי העיר וחוקרים ומספרי עברה של העיר יספרו ויחשפו מידע שאינו ידוע וכזה שחייבים לדעת, כהגדרתו של סטפנסקי. "אני רוצה להראות מצגת שתראה את כל צפת, גם את בתי הכנסת, גם את המצודה. יש בצפת 4000 שנות היסטוריה. העיר ידועה לחשובה ביותר במאה ה-16. יש כאן את רצף התפילה הארוך ביותר בארץ ישראל. 500-600 שנה שיהודים התפללו באותו בית כנסת", הוא מזכיר מעט מייחודה של העיר.

בין השאר יוצגו מחקרים סביב רעש האדמה שפקד את צפת בשנת 1837 וסביב גילויים חדשים בבית העלמין העתיק של העיר. מסתבר שקבריהם של גדולי ישראל הולכים ונחשפים במקום. סטפנסקי עצמו יפרוס בפני הבאים מידע חדש על המצודה העתיקה שבליבה של העיר ועל בתי הכנסת העתיקים שבה. הוא מזכיר ומציין מחקר הממפה את בתי הכנסת האשכנזים חסידיים שבעיר ומעיר כי יש למעלה משמונים בתי כנסת שכאלה.

עוד מספר סטפנסקי על גילויי חללים פנימיים ומערות מתחת הרובע היהודי העתיק של העיר, רובע הבנוי על מדרון ההר ובשנים האחרונות הולכים ונחשפים מתחתיו עוד ועוד חללים שכאלה.

בהמשך הדברים נשאל סטפסנסקי אם התושבים הצפתיים אוהבים את הפסטיבל או נרתעים ממנו בשל הדוחק והצפיפות הגודשים את העיר בימי התרחשותו. לדבריו 80 עד 90 אחוזים מתושבי העיר מצפים ומחכים לפסטיבל המעיר את העיר, ולא מדובר בהכרח רק בסוחרים שזוכים כמובן לעדנה ופריחה כלכלית משמעותי מאוד.

עוד הוא מעיר ומציין כי בשנים האחרונות החל פסטיבל הכליזמרים מושך אליו תיירים שמגיעים במיוחד מחו"ל, כולל כאלה שאינם יהודים, המתעניינים בצפת בכלל ובאירועי הפסטיבל בפרט.