העיר ורשה
העיר ורשהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בחודש יולי שעבר, במהלך מבצע "צוק איתן" שהתנהל בישראל, אירגנה קבוצת פלסטינים וחברי הקהילה המוסלמית בוורשה הפגנת תמיכה בפלסטינים וכנגד פעילות צה"ל מול שגרירות ישראל בבירת פולין.

בתגובה, החליט מרקייביץ' לארגן הפגנה נגדית באותו יום, בה לקחו חלק 80 תומכי ישראל המתגוררים בוורשה. מרקייביץ' פנה לראשי המשטרה המקומית וקיבל אישור לקיים את ההפגנה עד השעה 4 אחה"צ. אלא שבעקבות עימותים שהתפתחו בין שתי קבוצות המפגינים, שגררו את התערבות המשטרה המקומית שנאלצה להפריד בין המפגינים המוסלמים לתומכי ישראל, נמשכה ההפגנה הפרו-ישראלית מעבר לשעה שהוקצבה לה.

בעקבות החריגה מהשעה שאושרה לקיום ההפגנה, קיבל בחודש נובמבר האחרון מרקייביץ' צו מבית המשפט בוורשה המורה לו לשלם קנס של 570 דולר. בפסיקתם, קבעו השופטים כי "מרקייביץ' גם הפריע לקיום ההפגנה הנגדית באמצעות מערכת כריזה".

עורכת דינו של מרקייביץ', מוניקה קראבצ'יק, הגישה ערעור על ההחלטה לבית המשפט בוורשה ודרשה לבטל את הקנס שהוטל על מרקייביץ'.

"מדובר במקרה של חופש ההתארגנות. קיבלנו סיוע משפטי ממכון ירושלים לצדק, ארגון הפועל למען זכויות אדם. למרות הפניות החוזרות ונשנות שלנו, למרבה הצער עד היום לאף ארגון בפולין לא ממש איכפת מהמקרה הזה. המקרה הזה הוא קרב על חופש ההתארגנות של כל אזרחי פולין, ללא קשר לדעותיהם ואמונותיהם" אמר מרקייביץ' בראיון לסוכנות הידיעות JTA.

מי שהעיד לטובת מרקייביץ' בדיון הראשון שנערך בבית המשפט בוורשה הוא נשיא איגוד הקהילות היהודיות בפולין לשעבר פיוטר קדלצ'יק. בראיון שהעניק ל JTA אמר קדלצ'יק כי "זה עצוב כי בתקופה כזו בה אנו מדברים על כך הרבה על יוזמות אזרחיות, מחאה כזן נתקלת בתגובה מדכאת ומיותרת כל כך של המדינה. אני מקווה שראשי ארגונים יהודים-פולנים ישימו יותר לב בעתיד ליוזמות של חברי הקהילה שלנו זה חשוב מאוד, עבורנו ועבור ישראל".