ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפניצילום: פלאש 90

האם ריבית המשולמת לנכים או עיוורים מכספים שהופקדו עבורם בפיקדון, בתכנית חסכון או בקופת גמל ושמקורם בפיצויים או בכספי ביטוח שקיבלו בשל תאונה, חייבים במס על רווחי הון?

שאלה זו נענתה היום (ראשון) בלאו רבתי על-ידי חברי ועדת הכספים.

ההכרעה המוסרית שבה נקטו חברי הוועדה עלתה תוך כדי דיון בהצעת חוק שהגיש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) יחד עם יו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), שתכליתה להגדיל את הסכום המקנה פטור מתשלום מס על רווחי הון על הריבית האמורה מ-262,320 ש''ח כיום ל-300 אלף ש''ח ואף יותר בעקבות ההחלטה מ- 2012 להעלות את שיעור המס על רווחי הון ל- 25%.

גפני הסביר לחברי הכנסת, כי "היות וכאשר מקבלים פיצויים כתוצאה מתאונה וכד', יש פטור ממס על רווחי הון, אך כשהעלו את שיעור המס לא עדכנו את הסכום שמקנה פטור והדבר פוגע בנכים. מלכתחילה, לא היה צריך חוק אך לא הסדירו את הנושא אז החלטנו לקדם את הדבר באמצעות הצעת החוק.

"ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה את זה לקריאה טרומית בתנאי שנגיע להסכמות עם רשות המיסים לקראת הקריאה הראשונה", הוסיף גפני.

חברי הוועדה קיבלו הסבר נרגש ממקור ראשון בעניין מפנינה סופר, אם לנערה בת 15 שעברה תאונה. "אני כאן בשם בתי, נכה 100% בעקבות תאונה ובשם נכים רבים אחרים. אני לא מבקשת חמלה אלא צדק – עדכון הפטור. השחיקה נוצרה בתקרת הפטור עקב העלאת המס על רווחי הון ל- 25% בעקבות ועדת טרכטנברג, ללא ההתאמות המתאימות לנושא הספציפי.

"בתי משלמת יותר מס ופחות כסף נותר לרווחתה. נדרשת התאמה ותיקון רמת הפטור. הפיצויים שנפסקו לבתי אחרי התאונה הנוראה אינם טובה אלא נפסקו בבית המשפט לאחר תחשיבים מסובכים של הפסד השתכרות לכל החיים, אי ודאות של החמרה במצב, היוון קצבאות אחרות וכד', סיעוד וכד'. זה לא ועדה רפואית ואף לא דיון מול רשות המיסים אלא רק לאפשר לה להתקיים בכבוד. ברור שלא היתה כוונת המחוקק לנגוס בשיעור הפיצויים לנכים ותקרת הפטור ל עודכנה ב- 2012. הצורך לעדכן, על-מנת שבתי הנכה לא תסבול וגם נכים אחרים".

מנהלת תחום תכנון ומדיניות ברשות המיסים, ורד טננבוים, אמרה בדיון כי "ניתן פטור מלא ממס הכנסה לנכה. נכה מעל 90% זכאי לפטור מהכנסה עד 615 אלף ש''ח. הכנסה מריבית מפיקדון או פיצויים – כיום עד הכנסה של 262 אלף ש''ח מגיע פטור. כדי להגיע עם הריביות של היום ל-262 אלף מדובר על קרן שהיא כ-10 מיליון ש''ח".

ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו) טענה כי "זה לא נכון להציג את זה כך, כיוון שמדובר בקרן לכל החיים, שאמורה לאפשר קיום לאורך שנים, כך שבפועל זה לא כל-כך הרבה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הדגיש בדיון כי "מדובר בנכים שמצבם קשה מאוד ולא יכולים לעבוד בכלל. מדובר באנשים שהוריהם דואגים להם לתקופה שהם לא יהיו ולא יהיה מי שידאג להם. ההורים חוסכים סכום שקיבלו מהפיצויים וכד' והקרן הזו אמורה לדאוג לנכה עד סוף חייו. נכה שקיבל פיצויים בשנות ה- 70 הוריו נפטרו והיום הוא נתמך סעד של המדינה כי הכסף לא הספיק. הצגת הדבר כאילו מדובר בכסף ענק שמישהו עושה סיבוב על חשבון המדינה הוא מופרך".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), מי שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, ציין כי "ריבית מקרן פיצויים בגין תאונה זה לא רווחי הון. במקרים האלה צריך לרדת לשורש העניין. מזה מס על רווח הון? זה על המושג הון – מעסקים, מפעל, וכד'. או מעבודה. המחוקק כשהטיל מס רווח הון לא התכוון למסות את כספי הפיצויים לנכה. העובדה שממסים את הריבית מכספי פיצויים לנכה זו אנומליה שקרתה מתקלה, נפל בין הכיסאות".

לדבריו, ''הוויכוח לא צריך להיות על גובה התקרה אלא להינתן באופן גורף על סעיף כזה, כי זה מנוגד לכוונה המקורית, כי אף אחד לא העלה על דעתו שיטילו מס על הריבית מהפיקדון שמקבל נכה כתוצאה מפיצויים. את הטעות הזו צריך לתקן במקור. לא צריכה להיות כאן מלחמת מאסף כל פעם לעדכון מחדש, כי זה בכלל לא רווח הון".

נציגת רשות המיסים טננבוים הציגה עמדה, לפיה הרשות מוכנה להגדיל את הפטור אך מתנה זאת בגודל הקרן שעומדת לרשות הנכה. "אנחנו מסכימים להגדיל את הפטור ל- 300 אלף ובלבד שהקרן לא תעלה על 7 מיליון ש''ח".

גפני ויתר חברי הכנסת הביעו תרעומת על הצעתה והדגישו שמדובר בכסף שאמור לעמוד לרשות הנכים לאורך כל חייהם. פנינה סופר השיבה כי "החישוב של הקרן גם היוון ותלוי מתי התאונה. הבת שלי בגיל 15 וחישוב של תוחלת חיים יצאה קרן הרבה יותר גדולה".

בסיכום הדיון קרא גפני לרשות המיסים לבחון שוב את הנושא ואולי לייתר את הצורך בהצעת החוק. מדובר במספר יחסית קטן של נכים והעלות התקציבית נמוכה מאוד. "בדיון הבא נדון בשאלה האם זה בכלל בהגדרה של רווח הון?".

עוד דרש גפני מנציגי האוצר ורשות המיסים "להביא נתונים – בכמה אנשים מדובר ובאיזה עלות תקציבית זה כרוך. בכל מקרה לא מדובר ברווחי הון ועל-כן יש ללכת לקראת הנכים בעניין הזה".