הכור בבושהר
הכור בבושהררויטרס

סוכנות הידיעות AP חשפה הלילה, את פרטי ההסכם החשאי, עליו מדברים מתנגדי העסקה עם איראן.

מדובר בהסכם שנחתם בין הממשל בטהרן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ולפיו הממשל בטהרן יכול להשתמש בפקחים איראניים לבדיקת האתר בפרצ'ין, שעל פי החשד מנסים לייצר בו נשק גרעיני.

על פי הפרסום, ארצות הברית ויתר המעצמות, לא היו מעורבות במגעים שהניבו את ההסכם הזה, אבל תודרכו במהלך העבודה עליו, על ידי ראשי הסוכנות לאנרגיה אטומית.

מדובר בסטייה משמעותית מההסכם עם איראן, שבו מתגאים האמריקנים, שכן מנגנון הפיקוח שעליו דיברו, תלוי בעצם ברצון של פקחים מטעם משטר האייתולות, לשתף פעולה עם המערב – דבר המוטל בספק רב.

חשוב להזכיר שהנשיא אובאמה וממשלו הכחישו נמרצות את דבר קיומו של הסכם חשאי שסותר את העיסקה הגלויה שפירסמה לציבור. ראוי לציין כי ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, נועד עם סנאטורים רפובליקנים באחרונה כדי לשכנעם לתמוך בהסכם, והסביר להם כי הוא חייב להישאר חשאי, כדי שיועיל במאבק נגד הגרעין האיראני.

איראן, כזכור, מסרבת באופן עקבי לאפשר גישה למתקנים בפרצ'ין, ומכחישה כי היא מנסה לפתח בעזרתם נשק גרעיני. תמונות לווין מהאיזור מלמדות שהאיראנים פועלים במרץ כדי להעלים סימנים מרשיעים מהאיזור כבר תקופה ארוכה.

על פי ההסכם החדש, לפקחים חיצוניים אין בכלל אפשרות לבקר באתר, והמערב גם לא יקבל תמונות או סרטי וידאו מהאיזור, מצד הפקחים המקומיים, משום שהאיראנים מכריזים על האתר כצבאי ומסווג.

המסמך שפורסם הלילה, הוא אחת הטיוטות האחרונות של ההסכם, ופקיד שהיה מעורב בחתימה על הנוסח הסופי, אומר שאין כמעט שינוי בין הטיוטה הזו, לסיכום שהושג בפועל.

בסוכנות עצמה סירבו להגיב למסמך, שגילה את קלונם של מי שמנסים להציג את ההסכם כקשה לאיראן.

חשוב להזכיר כי בימים האחרונים הבהירו בכירים באיראן כי קיים שוני במנגנון הפיקוח בין הנאמר בהסכם הגלוי, ובין מה שסוכם בפועל.

ואיך מגיבים בארה"ב? דובר המועצה האמריקנית לביטחון לאומי אומר הבוקר כי "ארה"ב מאמינה ובטוחה שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תדע להשתמש בכלים שלה גם על פי ההסכם הזה, ותחקור את כל ההיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האיראנית".