המודחת משיבה אש לבנט

בירושלים נערך הערב (חמישי) כנס "תרבות פוליטיקה ואתיקה– בני ברית או קווים מקבילים?".

בכנס הופיעה  ד"ר בלהה בלום, יו"ר וועדת הרפרטואר של סל תרבות בתחום התיאטרון, שהודחה מתפקידה על ידי שר החינוך על רקע העימות בינו לועדה בעניין הצגת "הזמן המקביל". 

נזכיר כי ההצגה נכתבה בהשראת סיפורו של וליד דקה, מחבל החזית העממית לשחרור פלסטין, שהורשע במעורבות בחטיפתו וברציחתו של החייל משה תמם ב–1984 ונידון למאסר עולם. בנט ביקש מהועדה שלא לאשר את ההצגה אך הוועדה התכנסה והחליטה כמעט פה אחד (למעט הנציג הערבי...) לשוב ולאשר את ההצגה. בנט ניצל את סמכותו ובניגוד לדעת הועדה הסיר את ההצגה מהסל.

בדבריה הערב הדגישה בלום כי "המדינה לא מתקצבת את ההצגות מסל התרבות - סל תרבות לא מפיץ את הצגות בין בתי הספר. אנחנו מפיצים את ההצגות ומנהל בית הספר או רכז בית הספר הם אלה שבוחרים את הצגות עבור התלמידים", אמרה.

"משרד החינוך לא מתקצב הצגות הוא נותן שליש מעלות הכרטיס לכל ילד, שליש מההורים ושליש מהרשות המקומית. ההצגה 'זמן המקביל' הוזמנה בחלק מבתי הספר - ובאף בית ספר שדובר עברית", אמרה בלום.

"הצגות שמובילות לפולמוס - זו אומנות איכותית. המטרה היא בהצגה להרחיב אופקים, לעודד ביקורת, לעודד חשיבה עצמאית והצגה 'הזמן המקביל' מסוגלת לעשות את הדברים האלה".

בלום טענה כי ראתה את ההצגה זאת למרות כי כולה בשפה הערבית והיא כלל לא מבינה ערבית. בלום זועמת על בנט על שהדיח אותה, "שר החינוך החליט עוד לפני שהועדה התכנסה שהוא מוציא את ההצגה הזו מסל התרבות וזה עוד לפני שקרא את המחזה ולפני שראה את ההצגה וכמובן שעד היום הוא לא ראה אותה".

"שר החינוך לא הזמין אותי מעולם לתרץ את התנהגותי והאשים אותנו, חברי הסל, שאנחנו בלתי מוסרים ואנטי ציונים והכל דרך התקשורת ואנחנו מתרעמים על כך. הוא החליט להוציא אותי מתפקידי וזו זכותו ויש חיים אחרי סל תרבות. אבל מדובר בהתנהלות כפייתית ופוגענית".