בימים ההם
בימים ההםצילום: באדיבות מוזיאון רכבת ישראל

בשטחה של תחנת הרכבת העות'מאנית בצמח ייחנך מחר (שלישי) הקמפוס הדרומי של המכללה אקדמית כנרת.

בנייתו של הקמפוס החדש נעשתה תוך שחזור מלא של מבני התחנה, הן המבנה הראשי והן מגדלי המים ששימשו את הקטרים במקום וכעת הוסבו למרכז מבקרים.

בקמפוס הדרומי שייחנך מחר במעמד יו"ר דירקטוריון המכללה אלוף (מיל') אילן בירן ונשיא המכללה פרופ' שמעון גפשטיין ממוקמים מעונות הסטודנטים שיאכלסו מאות סטודנטים במכללה.

במכללה מציינים כי "מלאכת הקמת הקמפוס כללה שחזור מלא של מבני התחנה והסבתם למעבדות ולכיתות לימוד. השחזור נעשה בהשתתפות של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וכן תוכנית מורשת במשרד ראש הממשלה".

בסיום השחזור מבני התחנה הוסבו ל"מרכז ללימודי ארץ ישראל", למרכז מבקרים וכן למבנה לזכר אורי דביר ז"ל – מייסדו של "שביל ישראל".

במכללה רואים בהקמת מעונות הסטודנטים שבמתחם את היישום הראשון של דו"ח ועדת טרכטנברג שנכתב בעקבות המחאה החברתית של 2011. "בדו"ח נכתב כי קיים צורך בהקמת דיור מסובסד לסטודנטים בקרבת המוסדות האקדמיים בארץ", מזכירים שם ומספרים כי בעקבות הדו"ח החליטה הנהלת המכללה להקים מעונות שיענו על הגדרות אלו.

על פרטי השחזור והשימוש החדש של מבני המתחם מספרים במכללה:

בניין המנהלה - הבניין הדו קומתי. ישמש כמשרדי המחלקה ללימודי ארץ ישראל, משרדי מכוני המחקר ותשב שם גם הנציגות של קורס מורי דרך.

הצריף – שוחזר ממש מהתחלה עד הסוף, היה שם רק חלק מהרצפה וממנו היו עולים ישירות לרכבת. הופך בקמפוס החדש לכיתת לימוד.

בית העובדים – בעבר היה מחולק לארבעה חלקים ושימש למנוחה לעובדי הרכבת. היום ישמש כשתי כיתות לימוד – אחת עם תצוגה ארכיאולוגית ואחת עם תצוגת טבע ארץ ישראלי.

מגדל המים -  אליו נשאבו מים מהכנרת ומשם לקירור הקטרים, הופך למרכז המבקרים אשר יופעל על ידי הסטודנטים במחלקה שיוכשרו במיוחד לטובת כך.

מבנה משוחזר נוסף – שלא ניתן לו שם – הופך להיות חדר ההנצחה על שם אורי דביר ז"ל, מייסד שביל ישראל, וירכז את אוסף הספרים שמשפחתו תרמה למחלקה ללימודי א"י במכללה.