בית הדין הרבני
בית הדין הרבניצילום: פלאש 90

מאור צמח, יו"ר 'הבית היהודי-הבית החברתי', הפורום החברתי של מפלגת 'הבית היהודי', קורא לשרת המשפטים, איילת שקד, למנות לבית הדין הגדול דיינים ספרדים ציוניים. בראיון ליומן ערוץ 7 הוא מסביר מדוע.

"אנחנו קוראים למנות לבית הדין הגדול רב ציוני ספרדי כדי לתת ביטוי למגוון הדעות והתרבויות בחברה הישראלית, למגוון פסיקות ביהדות. לא להשאיר את הזירה רק למפלגות החרדיות ששם כל אחד בוחר את הדיין שלו מטעמים עדתיים. אנחנו אומרים שאנחנו כלל ישראל וזה כולל את עדות המזרח ולכן אנחנו בוחרים גם רב מעדות אשכנז וגם מעדות המזרח ששניהם מוגדרים כציונים".

צמח מדגיש בדבריו כי קריאתו אינה לבחירת דיין רק משום שהוא ספרדי "אלא בגלל שיש ביהדות מגוון דעות ומגוון שיטות ופסיקות מזרחיות. אנחנו לא רוצים למחוק מורשת שלמה אלא מבקשים לתת ביטוי לכולם. זהו הפלורליזם שמחייב מגוון דעות שיבואו לידי ביטוי בעם".

ומה באשר לרבה של ירושלים, הרב עמאר, שניתן בהחלט להגדירו כרב ציוני שאוהב את הארץ המדינה והצבא? צמח משיב ואומר שהוא "לא מודד את הרב עמאר במדד של ציוני יותר או לא. אני אומר שכשבוחרים דיינים צריך ביטוי לקשת הדעות. לא אני אגיד מי מספיק ומי לא מספיק ציוני".

בדבריו מבהיר צמח כי אינו מציג בפני השרה שמות של מועמדים מומלצים שכן "כולם ראויים ומשמכם ומעלה. תוקם ועדה והיא שתחליט מי ראוי ומי לא. העניין הוא לתת ביטוי לציבורים בציונות הדתית. אי אפשר להצמיח אנשים ברגע האחרון אלא להתחבר באופן עמוק לאנשים. הציונות הדתית צריכה להתחבר גם לעדות המזרח שיש להם את המורשת שלהם והפסיקה ההלכתית המיוחדת שלהם. לתת לרבנים מזרחיים שגדלו בציונות הדתית את ההזדמנות להגיע אל בית הדין הגדול".

מהשיחה סביב בחירת הדיינים המשיך הדיון עם צמח אודות הטענה לפיה הציונות הדתית אשכנזית מדי ואינו מכניסה אל ארון הספרים שלה את התרבות התורנית של גדולי עדות המזרח. צמח מתקשה להגדיר את 'הבית היהודי' כמפלגה אשכנזית, אך סבור שהיא אינה יכולה להישאר אך ורק עם המורשת האשכנזית. "ליהדות המזרח יש הוגי דעות ומורשת מפוארת של ציונות ויהדות שהיא לא צריכה להוכיח את עצמה. ברור שבדור הזה ניתן לדבר על הדברים בצורה ברורה ולחולל שינוי. לא לבטל חלילה מורשת של עדה אחרת אלא להכיל יחד את הכול".

לטעמו של צמח השרים שקד ובנט מובילים שינוי בתוככי הציונות הדתית כשהם מדברים על הנהגה כלל ישראלית, אך לטעמו הדברים צריכים להתחיל ברבדים הללו. "זה לוקח זמן להיפתח לעוד ועוד אוכלוסיות", הוא אומר ומזכיר כי בבחירות האחרונות זכתה המפלגה לאחוזים בודדים של תמיכה מזרחית בפריפריה ויש להוביל לשינוי בתחום זה. "הציונות הדתית צריכה להיות הקטר המוביל של השינוי הזה, הביטוי התרבותי של כל אחד לצד הביטוי במוסדות השלטון".