תעופה נתב"ג מטוס מטוסים
תעופה נתב"ג מטוס מטוסיםצילום: משה שי, פלאש 90

זה קרה לפנות ערב ביום רביעי לפני כשלושה שבועות. לבית הכנסת המקומי בקהילה יהודית באחת ממדינות דרום אמריקה, נכנסה אישה עטוית רעלה ולגופה גלביה מוסלמית.

היא הביטה בפני המתפללים ובין תפילת מנחה לערבית פרצה בבכי קורע לב. המראה הבלתי שגרתי הדהים את אנשי הקהילה ואת רבם שבאותה שעה היו שקועים בשיעור 'דף יומי'. הם ביקשו מהאישה הנסערת לומר להם את אשר על לבה.

"אני יהודייה", סיפרה האישה בעודה בוכה ללא הרף. "אנא, הצילו אותי, אני בסכנה".

חלפו רגעים אחדים עד שהתמונה כולה התבהרה. בעשר השנים האחרונות היא הייתה נשואה לערבי מדרום אמריקה, התאסלמה שם ונולדו לה שלושה ילדים.

לאחר סבל לא פשוט שעברה, הצליחה להתגרש ממנו אבל המשיכה לחיות בתוך הקהילה המוסלמית כשהיא נתמכת בידי הקהילה. בתקופה האחרונה החלו המוסלמים המקומיים להפיץ מפה לאוזן וגם באמצעות הרשת המקוונת כי היא אינה אלא סוכנת מוסד ישראלית, כשהם בטוחים שתפקידה לעקוב אחרי פעילות חשאית עוינת של ארגון המדינה האיסלמית – דאע"ש.

מכל עבר החלו להתנכל לאישה ולהציק לה עד שבימים האחרונים היא חשה סכנת חיים ממשית. האישה סיפרה כי בכל עשר השנים האחרונות משפחתה ניתקה עמה כל קשר וכי בצר לה, פנתה לעזרת הקהילה היהודית המקומית.

מתפללי בית הכנסת נדהמו לשמוע את התיאור שהשמיעה בפניהם. קצין הביטחון של הקהילה היהודית תישאל אותה על פרטיה המלאים וכשקיבל תשובות מניחות את הדעת, עדכן את הרב וזה יצר קשר עם מוקד יד לאחים בישראל.

אנשי מחלקת הביטחון של יד לאחים ביררו שוב את כל הפרטים עד תומם וכשהם נמצאו אמינים ומדויקים, החלו לתכנן את מבצע ההצלה.

שבוע ימים לאחר אותה התייצבות מפתיעה בבית הכנסת, עשו האם ושלושת ילדיה את דרכם לשדה התעופה, ברכבם של אנשי קשר מקומיים מטעם הארגון.

דקות אחדות לאחר השעה שתיים לפנות בוקר, נחת המטוס בישראל כשאת האם וילדיה מקדמים אנשי הביטחון של יד לאחים. מנמל התעופה הוסעו האם והילדים לדירת מסתור מוגנת ומאובזרת היטב בהתאם לצרכי וגילאי הילדים.

בארגון עמלים כעת על חידוש הקשר בין בני משפחתה של האם היהודייה מדרום אמריקה לבינה. בני המשפחה התרגשו לשמוע על המפנה המפתיע שחל בחיי בתם.

בימים אלו נוקטים אנשי המקצוע ביד לאחים בצעדים להעלות את האם והילדים על מסלול ולהשיבם לחיק העם היהודי, וכבר בראשית השבוע הזה החלה הניצולה, לבקשתה, להשתתף בשיעורי יהדות.