הערעור נדחה. אליאור חן
הערעור נדחה. אליאור חןצילום: פלאש 90

דניאלה ושלומי גודמן, בעברם דני וסטיבי, הם זוג אמריקאי צעיר ומתוק, נאיבי עד אימה. הם נישאים ומחליטים לעלות לישראל בהתלהבות ציונית-חלוצית ולמרות תגובת המשפחות.

כיצד קרה שארבע עשרה שנים מאוחר יותר מגיעים ילדיהם בזה אחר זה לחדר מיון בעין-כרם, חבולים קשות?

סיפורה של נעמי רגן 'שטן בירושלים', נפתח בתיאור הגעת הילדים לבית החולים כשהטיפול שהם מקבלים אינו מלווה בדאגה אימהית קונבנציונלית. האם מתעקשת להסתיר דבר מה ולטעון כי מדובר בתאונות בית שגרתיות. חקירת משטרה נפתחת בעניין ומכאן הסיפור מתחיל לשעוט.

הסיפור נע בשני צירים מקבילים: חקירת המשטרה על ההתעללות בילדים מדוע ועל ידי מי, מנגד עלילותיהם של הזוג מאז הכירו ב"קמפ" אמריקאי, נישאו ועשו עלייה. חוקרי המשטרה הקשוחים שכבר ראו הכל, נחרדים שוב ושוב מהעדויות שמספקים הילדים וחלק מהמתעללים, אך אינם מצליחים לגלות את שורש הרוע, את מי שעולל זאת ובמיוחד ללא התנגדות בני הזוג.

הקורא שעוקב אחר התאקלמותם בארץ של משפחת גודמן, גם הוא אינו מצליח לשער את עומק התהום אליה הם עשויים ליפול.

סיפורה של משפחת גודמן הוא סיפור על משפחה שמתוך הקשיים הכלכליים, המנטליים והזוגיים נשאבת לכת מסוכנת ונשלטת על ידי נוכל שרלטן המציג עצמו כמקובל. ה"רוחניות" שהוא מביא עימו והקסם האישי והכריזמה גורמים להם ליפול בשביו ולהגיע למקומות איומים. ההתרחקות מבני המשפחה, הבידוד החברתי וקשיים אחרים, רק מרחיקים את הסיכוי שלהם להינצל.

נעמי רגן מתארת מצב מעורר חלחלה, את סכנותיהן של כיתות הנשלטות על ידי שרלטנים ואת המחיר האישי שמשלמים המאמינים ובעיקר ילדיהם. הסיפור נכתב בהשראת מקרה אליאור חן אך כפי שחוקרי המשטרה בסיפור נאלצים להודות: ישנם לא מעט בעלי כוח ושררה המנצלים את השומעים למרותם, וסכנותיהם רבות.

יש בספר את התובנה כי אנשים מסוגים שונים יכולים ליפול לסכנה: אנשים בעלי השכלה גבוהה יחד עם מכורים לסמים הזרוקים ברחובות. לרוב, הניתוק מהמשפחה, התנהגות קיצונית והתמכרות למנהיג מסוים באופן עיור, מסמנות את הסכנה. ומרגע שאדם נשאב לכת, הלוחמה הפסיכולוגיה המופעלת נגדו לא תאפשר לו לעזוב. והמפתיע מכל הוא, כי דווקא לכיתות בהן אכזריות רבה, דרישות מרחיקות לכת והתנהגות מוזרה- יש נהירה רבה ביותר.

הספר נכתב בצילו של אירוע קשה וגם בספר - התיאורים הקשים ששומע חוקר הילדים מפי ילדי גודמן האומללים, גורם לו להתקף לב. בשל התיאורים הקשים התלבטתי האם להמליץ על הספר, אך דומני כי מי שעוסק באזהרה מכת כזו או אחרת הצצות בכל פעם במקום אחר בארץ, יסכים כי חשיבותו של הספר רבה מכדי להתעלם ממנו.