אפשר להחזיק בעוצמה פוליטית גם בלי להיות בממשלה. סגן השר ליצמן
אפשר להחזיק בעוצמה פוליטית גם בלי להיות בממשלה. סגן השר ליצמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

על רקע התמנותו הצפויה של ח"כ יעקב ליצמן לשר הבריאות בשבוע הבא, חושף הבוקר (ו') עיתון 'המבשר' מסמך היסטורי שבו ראשי מפלגת אגודת ישראל בתקופת קום המדינה טוענים כי אין להם כל מניעה להשתלב בממשלה אף כשרים ללא תיק.

על פי העיתון, כחודש לפני הכרזת המדינה – אייר תש"ח – הופיעה בפני ועדת האו"ם לענייני פלסטין, משלחת של ראשי אגודת ישראל העולמית. על המשלחת נמנו יעקב רוזנהיים, משה פרוש, והארי גודמן.

במהלך דיוני הוועדה התבטא רוזנהיים כי לאגודת ישראל אין כל מניעה ליטול תפקידי שרים. "לאור האמונה הדתית שלנו שמונעת מאתנו לקחת אחריות על כל מעשים ספציפיים של הממשלה שאינם תואמים לחוקי התורה היהודיים, אנחנו חייבים להיות זהירים בקבלת תיקים ספציפיים".

"אנו מאמינים כי רשות ההגירה ורשות הרווחה יכולות להיות מנוהלות על ידי שרים מאגודת ישראל בלי קונפליקטים מצפוניים. בהמשך, נהיה מוכנים גם להיכנס לממשלה כשרים ללא תיקים ספציפיים, תוך השתתפות בעבודה משרדית הכללית ותוך ייצוג ההשקפות של מסורת הדת היהודית לרוחב כל הפעילות הממשלתית...".

רוזנהיים הוסיף כי "הרעיון שלנו הוא שכל ארגון המדינה - במדינה היהודית חייב להיות כפוף לחוקים של התורה - החוק של המסורת היהודית. איך שתקרא לגוף הממוסד הזה, כמובן, אנו דורשים שכל המדינה תהיה מאושרת על ידיה ותתנהל ובהתאם לחוקים של הגוף היהודי - כלומר; החוק המסורתי ההיסטורי של משה, וכל החוק (ההלכה) כפי שהוא בא לידי ביטוי בכתבים התלמודיים והרבניים.

"אני מודע לכך שבעוד שחלק מהמנהיגים הציוניים כאן באמריקה הכריזו כי הם מבקשים להפריד בין מדינה לדת, כפי שנהוג בארצות הברית, בכל זאת בקבינט הזמני שהם מינו לפני כמה זמן, ישנה הוראה להקים משרדי דת והחינוך. אני חייב להודות שהם אימצו את הדעה שלמרות שאדם פלוני לא משתייך אלינו, מותר לו, עם זאת, להיות יהודי דתי. אנחנו מצדנו, בכל זאת, חייבים להיות בטוחים כי אם תקום מדינה יהודית, היא תהיה מחוייבת לחלוטין לחוק הדתי המסורתי.

"אנו משוכנעים - ותמיד מכריזים לכל העולם – שמדינה יהודית שתתנהג בניגוד לחוקים היהודים-הדתיים צפוי לה אותו הגורל שפקד את בית המקדש הראשון והשני, שנחרבו. גורשנו מהארץ שלנו, משום שהעם היהודי לא מילא את משימותיו הדתיות, ואנו משוכנעים כי רק התשובה המלאה להקב"ה ולחוקים שלו יכולה להציל את העם היהודי ולהוביל אותו הביתה לפלסטין כארץ הקודש לכל אומות העולם".