היערכות ימית משותפת. אילוסטרציה
היערכות ימית משותפת. אילוסטרציהצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

תופעת שודדי הים באזור מיצר מלאקה ממשיכה להטיל אימה על ספנים וצוות אניות מסחר הנעות באזור שהפך יעד נוח לשודדי ים כבר לפני כחמש מאות שנה.

בעקבות התגברות תקיפות השודדים בשבועות האחרונים והמחיר הגבוה ששילמו באזור זה מדינות וחברות ספנות הגיעו אינדונזיה ומלזיה לסיכום לפיו ישתפו שתי המדינות פעולה במאבק מול השודדים. יעד המדינות הוא תגובה מהירה מול תקיפות וחטיפות שמבצעים צוותי הפיראטים במרחב זה.

על פי דיווח של אתר 'פורט טו פורט' ההסכם בין המדינות הושג לאחר שבמהלך השבוע שעבר התוקפו שש אוניות סוחר בתוך שתי יממות בלבד.

האתר מדווח כי משימות כוח המשימה המשולב החדש אינן רק להגיב על התקפות מדווחות ועל מקרים של שוד מזוין, אלא גם לשמש ככוח מרתיע וככוח שמירה יעיל על ספינות סוחר השייכות לחברות שבסיסן באינדונזיה ובמלזיה ויש להן קשר לשתי הממשלות. כוח זה מצטרף לכוח הפעולה האווירי המיוחד ולצוותי החילוץ וההצלה שהקצתה הסוכנות לאכיפה ימית במלזיה לטובת המאבק בשודדים.

עוד מציינים באתר כי ההתקפות שבוצעו בימים האחרונים מביאות את סך התקפות הפיראטים ואת מקרי השוד המזוין במצרי מלאקה ובסינגפור ל-70 מאז תחילת השנה. מדובר במספר הגבוה ביותר של התקפות מאז 2008.

נזכיר ונציין כי אזור מצרי מלאקה נוח לפעילותם של שודדי ים מאז ימי הביניים ועד ימינו אלה. זאת בשל היותו ציר תנועה מרכזי להעברת סחורות בין הודו לסין ולעבר אירופה. המעבר הימי רצוף אלפי איים זעירים המקלים על השודדים להיערך לתקיפות, לאסוף מודיעין ולהסתתר לפני ואחרי תקיפות.

על פי הערכות כארבעים אחוזים מהסחר העולמי עובר כיום דרך המיצרים. כחמישים אלף ספינות ואניות סחר עוברות באזור, עובדה המוסיפה לפיתוי הקיים ממילא לשודדי הים לאתר קורבנות פוטנציאליים לתקיפות, חטיפות ושוד.