מי יחגוג איתם את ראש השנה? ארכיון
מי יחגוג איתם את ראש השנה? ארכיוןצילום: פלאש 90

מיזם ההתנדבות של תלמידי ובוגרי ישיבות הסדר בבסיסי צה"ל ובמוצבים במהלך ראש השנה יוצא לדרך זו השנה הרביעית. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם שראל שפייר, הוגה ויוזם הרעיון, תלמיד ישיבת 'בית אורות' בעברו.

לדבריו בכל שנה ושנה מסתמן גידול במספר המבקשים להצטרף למיזם ולהתנדב להנהיג תפילות בבסיסים, מיזם שחברו אליו גם אנשי איגוד ישיבות ההסדר.

למהלך כולו נדרשו שפייר וחבריו לאחר שירותם הצבאי "כשנתקלנו במחסור, חיפשנו לאן להגיע וקיבלנו מרבנים צבאיים עשרות טלפונים מבסיסים שצריכים מתנדבים. הבנו שהבעיה רחבה", הוא מספר.

בשנה האחרונה הגיע המיזם "לכמה עשרות בסיסים ולכמאה וחמישים מתנדבים שמגיעים לבסיסים. הם מתקבלים יפה מאוד על ידי הרבנים הצבאיים, עורכים את סדר הסימנים החיילים והמפקדים מאוד מתלהבים, הם מובילים את התפילות, תוקעים בשופר וכו'".

מוסיף שפייר ומספר כי הפנייה הראשונית אמנם הייתה לרווקים מבני ישיבות ההסדר, אך ההיענות הייתה נרחבת יותר וגם זוגות צעירים התנדבו למשימה. לדבריו אמנם רווקים קלים יותר לקליטה בבסיסים ובמוצבים, אך גם כאשר המתנדבים הם זוגות צעירים ניתן לשבץ אותם לבסיסים שבהם קיימת תשתית ראויה המאפשרת מגורים ותנאים לנשותיהם ולילדים.

ומה לגבי הצבא עצמו? כיצד הוא מכיל את האורחים המשתלבים בבסיסיו? לדברי שפייר אין כל בעיה ו"בכל מקום יש את הצרכים וההתאמות שלו. אין משהו שיוצר בעיה ברמה המערכתית. כל רב צבאי בודק את הדברים בהתאם למקום שלו, מתאם את הכניסות ואת האירוח".

עוד הוא מוסיף ומספר כי "מבול הטלפונים" מתחיל רק כשבועיים לפני החג, ובשלבים הראשונים נראה שאין היענות רחבה מספיק, ככל הנראה בגלל המרחק מהחג עצמו, אך בהמשך זה מתחיל ונמשך ביתר שאת. השנה ההתחלה המשמעותית הייתה אמש, במוצאי השבת.

מסתבר, מעיר שפייר, כי צעירי הישיבות אינם מהססים לוותר על שני המוקדים המוכרים של החג – הבית והישיבה. "הרי האנשים כבר מגיל אפס נמצאים בחיק העוטף של ההורים, ובגיל 18 מדובר בגיל מספיק מבוגר כדי לצאת ולהתנדב בצה"ל, בעיקר כשמדובר בבוגרי צבא בהסדר שמכירים את המציאות בשטח".

"כבר יש כמה עשרות מתנדבים וכמה עשרות בסיסים מבקשים ששודכו. אנחנו פונים כעת למשפחות ולרווקים ולראשי ישיבות להכווין את הבחורים, בעיקר אם יש הרבה תלמידים בישיבה. זה יוסיף גם לבחורים וגם לישיבה", הוא אומר ומדגיש כי "התגובות בבסיס מהחיילים, המפקדים, ממח"טים ומג"דים הן תגובות מדהימות. אנחנו שומעים 'עשיתם לנו את החג' גם מחיילים שלא היינו מצפים מהם לשמוע זאת".