פותחים את השנה - גם בבית החולים

שנת הלימודים נפתחה היום (שלישי) גם בבית הספר של בית החולים שערי צדק, בבניין החדש הסמוך למחלקות הילדים.

הילדים שהגיעו היום לבית הספר של בית החולים לא הגיעו מרצונם. כאן אין צלצול ואין אסיפת הורים. התלמידים יכולים לבוא מתי שהם רוצים.

הלימודים הם על פי מערכת הלימודים של משרד החינוך ובנוסף לכך יש לימודים וטיפולים על ידי חיות, מוזיקה ואומנות.

"פתחנו הבוקר את שנת הלימודים כמו כל בתי הספר בישראל", מספרת מנהלת בית הספר, שרה שושני. "לנהל בית ספר בבית חולים דומה לניהול בית ספר בכל מקום אחר רק שהמטרות שלנו שונות. עבודה מורכבת עם המון גופים".

לדבריה, "יש כאן ילדים במצב רפואי קשה והמטרה שלנו לתת כלים לילדים להתמודד עם המחלה ולתת להם אפשרות לצאת מבית החולים עם חוויה חיובית כמה שאפשר. בית הספר מהווה את המקום הנורמטיבי שילדים כאן יכולים להיות בו. כשילד יושב במיטה כל היום באשפוז זה לא המקום הנורמטיבי שלו, וכשהם מגיעים לחללים של בית הספר יש להם כאן מערכת לימוד שעוטפת אותם ועוזרת להם להתמודד עם האשפוז בבית החולים".

שושני מוסיפה, "מתקיימים פה מבחנים ובגרויות, כיוון שאותם ילדים לא יכולים להיות בבית הספר והכל בעזרת משרד החינוך. יש לנו כאן כיתות מגן עד י"ב. ישנם ילדים שנולדו כאן בבית החולים ואני מכירה אותם היום וזכיתי לראות אותם מקימים משפחות".

"יש כאן קושי שלפעמים אנחנו מלווים תלמידים, ילדים חולים בסוף חייהם ואנחנו מלווים אותם ועוזרים להם ולמשפחתם להתמודד בתקופה הכי קשה בחייהם. יש לנו צוות בבית הספר כולל אנשי מקצוע שנותנים מענה לשלל הבעיות", מציינת שושני.

שושני מספרת על החברויות בין התלמידים החולים, "במשך השנים נוצרו חברויות בין התלמידים. יש כאן ילדים שקובעים ומגיעים יחד לטיפולים. אני רוצה לציין את עמותת 'תקווה' שעושה מפגשים והכל כדי ליצור קשרים חברתיים שיקלו על הילדים. הילדים רואים שלא רק הם חולים ויש עוד ילדים וזה עוזר להם בהתמודדות עם המחלה".

"שואלים אותי איך אני יכולה לעבוד כאן?", אומרת שושני, "התשובה שלי, שאני מאוד אוהבת לעבוד כאן ויש סיפוק בעבודה עם ילדים. שיש שינוי לטובה במצב בריאותם זה עושה לכל הצוות טוב על הלב. תמיד אני חושב שראיתי הכל ופתאום נופל עליי סיפור כל כך מיוחד וקשה ואנחנו עושים את הכל כדי לתת לילד ולמשפחתו את הכלים כדי להתמודד עם המחלה".

"לעבוד במקום כזה נותן פרופורציה לחיים. שרואים כל כך הרבה קשים וכאב מסביב שאתה יוצא מבית החולים אתה שומר על פרופורציות בחיים שבחוץ"

"להבדיל מכל בתי הספר שרוצים להגדיל את מספר התלמידים שלהם אני מאחלת לבית הספר שלנו שלא יהיה לנו עבודה ולא יבואו אלינו עוד תלמידים. אני מאחלת לכל בית ישראל שנה טובה ובריאה", חותמת שושני.