החיה את הרעיון. משה כחלון
החיה את הרעיון. משה כחלוןפלאש 90

שר האוצר משה כחלון (כולנו) השתתף היום (רביעי) בכנס של רשות מקרקעי ישראל באוניברסיטת תל אביב, והתייחס לנתוני הצמיחה ולכוונתו על הורדת המע"מ ל-17%.

כחלון הזכיר כי לפני כשבועיים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על האטה בצמיחה, "כינסנו ישיבה עם מספר רב של גורמים ובכירי המשרד וחשבנו על צעדים בהם נוכל לנקוט כדי להמשיך לעודד את הצמיחה. אחת הדרכים שנבחנו כמחוללת צמיחה היא הורדת המע"מ. אנחנו בוחנים את הסוגיה הזו ברצינות".

שר האוצר הסביר כיצד הוא מתכנן לקדם את המהלך ונימק את הצעד, "היום אציג בפני ראש הממשלה צעדים נוספים שאנחנו רוצים לקדם על מנת לחולל צמיחה. הכנסות המדינה ממסים היו טובות ויש עודפים של מיליארדי שקלים. עודפי גבייה ממסים הם כסף של הציבור ולכן צריך להחזיר לו אותו.

"עשינו את זה גם בהוזלת ביטוחי החובה. הצטבר עודף – מחזירים לציבור, זה כסף שלו. אמנם הנתונים על עודפי הגבייה אינם מסתדרים עם הנתונים של הלמ"ס, ואני מכבד ומעריך את עבודתם, אך אין זה תפקידי לנתח ולפרש את הנתונים שהם מציגים".

השר התייחס לתכנית מחיר למשתכן ולשינויים המתוכננים, "החלטנו לעצור את ספסור הקרקעות על ידי היזמים. קרקעות המדינה יחולקו במכרזי מחיר למשתכן לפי תפיסה מאוד פשוטה - אין סקטוריאליות ואין קריטריונים מחמירים של מספר ילדים והכנסה משפחתית נמוכה. 

"כל מי שעומד בקריטריונים יוכל להיכנס להגרלה. גם זוג הייטקיסטים יכולים להתמודד במכרזים. עד היום נהנו מזה סקטורים מסוימים אבל היום זה כבר לא ככה. אנחנו מתכוונים למנוע את החיכוך עם גורמי הממשלה אלא להסתפק בהצהרה של המתמודד במכרז".

השר כחלון טען כי אמנם יש בצעד המתוכנן אבדן הכנסות אך לדבריו צריך לבחון זאת בצורה אחרת, "רואה בתכנית גורם לצמיחה. לא ייתכן שהמכרזים של המדינה יזניקו את מחירי הדיור בעשרות אחוזים. הקרקעות של המדינה צריכות לקחת חלק בפתרון משבר הדיון. קרקע היא מקום שבונים בו לא רק בית אלא עתיד וחברה ואנחנו צריכים לנצל אותו הכי טוב. זו השקעה בזוגות הצעירים שיישארו כאן ויפתחו את המדינה ויניבו לנו הכנסות גם בעתיד".

הוא הביא סימוכין ממחקרים, "מחקרים בנושא הרווחה מראים שמשפחה שאין לה דירה וודאי שלא תשקיע בהעשרה, בחינוך ילדיהם או בתרבות. דיור זה לא מתנות אלא עוגן למשפחות. בשבועות האחרונים רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) שיווקה קרקעות לכ-6000 יחידות דיור".

כחלון כבר מתהדר בתוצאות של משרדו ומשרד השיכון של חבר מפלגתו יואב גלנט, "אין מנוס מאשר לאחד את הסמכויות בין רמ"י, מנהל התכנון ומשרד האוצר. היום כשיש סנכרון בין שלושת הגורמים האלה יגיעו גם התוצאות. לדוגמא, שכונת היובלים בקריית שמונה הייתה תקועה שנים, אבל בשבוע שעבר הגענו לשם והצלחנו לשחרר את החסמים כדי לפתח ולבנות את השכונה הזו".

הוא מצביע על השינוי המרכזי שלדעתו צריך להוביל בשוק הדיור, "הגדלת היצע קרקעות ושיווקן, הגדלת הדירות והעסקאות זו הדרך היחידה להורדת מחירים. מה שמעניין אותי זה בעיקר כמה עסקאות נחתמו ואת הנתונים האלה אני מבקש לקבל כל הזמן.

"בשלושה חודשים הצלחנו להעביר את מנהל התכנון ורמ"י למשרד האוצר, על מנת שנוכל לסנכרן את העבודה ולהציג מכרזים של מחיר למשתכן לאחר ששינינו את השיטה. העובדים ברמ"י עבדו קשה מאוד בשביל זה, כולל על חשבון חופשת הקיץ שלהם".