חיל הים

"ישנם איומים על אסדות הגז ולכך אנו נערכים", אמר היום (רביעי) מפקד חיל הים האלוף רם רוטברג בשיחה עם כתבים צבאיים.

"צריך לזכור שאנו מדברים כאן על שטח גדול מאד. מאגר כמו 'ליויתן' תופס שטח כמו כל מרחב תל אביב. אלה שטחים עצומים להגנה ואנו צריכים לפעול בהתאם לתנאים החדשים שנוצרו. לשם כך אנו נמצאים פה. המים הללו הם מים ביטחוניים. כל אירוע פה בלב ים הוא אירוע לאומי ולא רק אירוע בטחוני", אמר האלוף.

מתברר שהאיומים רק הולכים וגוברים. הסכנה והאיום המרכזי על אסדות הגז הם טילי החוף ים כמו היאחונט שנחשב לטיל מתקדם וטילים שיכולים להגיע לטווחים של מאות ק"מ ומסכנים הן את האסדות בדרום והן את אלה שבצפון הארץ.

תרחיש איום נוסף שעימו התמודדו בחיל הים לאחרונה, הוא חדירת מחבלים מעזה ללב ים בחסות ספינות דיג, השתלטות על האסדה ופיצוצה. 

"הגברנו את שיתוף הפעולה עם חיל האוויר", אמר בשיחה קצין בכיר, "מאז צוק איתן מפטרלים באוויר כלי טיס בלתי מאויישים כמו ה'שובל' אשר נותנים פטריית הגנה טובה יותר ויעילה לאסדות. אנחנו יודעים שכל הזמן האסדות הללו מהוות נכס שהאויב רוצה לפגוע בו. ראינו נסיונות כאלו גם בצוק איתן כאשר היו שיגורים לעבר האזור בו מצויות האסדות".

צריך לזכור שהים הוא הנתיב המרכזי להגעת יבוא למדינת ישראל. 99% מהסחורות מובאות דרך הים ושמירת נתיב תעבורה פתוח ורציף הוא משימה עליונה.

כדוגמה מביאים בחיל הים את מבצע צוק איתן. "את נמל התעופה השביתו לכעשרים וארבע שעות מה שגרם לנזק תדמיתי גדול למדינת ישראל. הים היה פתוח כל העת והאסדות פעלו בלא הפסקה בזכות ההגנה הטובה שאנו נותנים להם. כל זמן הלחימה עמדה מסביב לאסדות ספינת טילים ושמרה על המרחב", אמר הקצין הבכיר.

עד סוף השנה אמורים לקלוט בחיל עוד ספינות להגנה על האסדות זאת לצד פיתוחים טכנולוגיים לאיתור איומים נוספים על מדינת ישראל. הים הוא משימה לאומית וכך רואים זאת בחיל.