הנשיא אובמה באלסקה, השבוע
הנשיא אובמה באלסקה, השבועצילום: רויטרס

הסכם הגרעין עם איראן בדרך לאישור בארה"ב, אבל את השסע העמוק שהוא יצר בתוככי הקהילות היהודיות ברחבי אמריקה קשה מאוד להסתיר.

כך לדוגמא, רגע אחרי שהתברר שהנשיא אובמה הצליח להשיג את הרוב הדרוש לו כדי להטיל וטו נגד מתנגדי ההסכם, פירסמה מועצה היהודית הדמוקרטית הלאומית הצהרה שאינה חוסכת ביקורת מהאחים היהודים שמתנגדים למדיניות הנשיא.

"למרות המאמצים חסרי תקדים, של מיעוט קולני בקהילה היהודית שלנו להרוס את ההסכם הבינלאומי זה, אנו ממשיכים לקרוא למחוקקים שמתלבטים להצביע בעד העסקה, שנתמכת על ידי רוב הקהילות היהודיות באמריקה", אמרו ראשי המועצה לערוץ 7.

הטענה המרכזית המובילה אותם היא שההסכם מחזק את האינטרסים של ארה"ב ושל ישראל.

חשוב לציין שהמועצה היתה אחד הגופים הראשונים שהביעו תמיכה בהסכם, אבל לא הסתפקו במלים אלא פעלו בתיאום עם הבית הלבן, כדי לשכנע חברי קונגרס בעמדתם.

באייפא"ק, מנגד, ניהלו קרב אחר לגמרי, וגם כעת לא מרימים ידיים. האוורד קור, יו"ר השדולה הפרו-ישראלית נועד בימים האחרונים עם אלפי יהודים במגוון קהילות והבהיר להם מדוע חשוב להתנגד לעיסקה עם איראן.

בבית כנסת בבולטימור, אליו נדחסו קרוב ל-2,000 נוכחים, שטח קור את משנתו, ומסר לנוכחים מספרי טלפון של הקונגרס והסנאט כדי שישכנעו את הנבחרים שההסכם גרוע.

הסיסמה של הקמפיין נגד ההסכם הוא: "אנחנו צריכים להתמודד טוב יותר", ויהודי ארה"ב שומעים את הסלוגן הזה שוב ושוב, ביתר שאת בימים האחרונים.

הערב (חמישי) אמורה השדולה לקיים אירוע נוסף גדול בליווינגסטון, שבניו ג'רזי, גם שם יש סנאטור אחד שעדיין מתלבט, ונחשב מקורב לקהילה היהודית ופרו-ישראלי.

הארגונים שממשיכים להיאבק על ההסכם מבהירים, בדיוק כמו בכירים במערכת המדינית כאן בישראל, שאולי הקרב בבתי המחוקקים אבוד, אבל הקרב על דעת הקהל פתוח וחשוב מאין כמוהו.

ומסתבר שיש גם את דרך האמצע, והיא עוברת אי שם בסנט לואיס. הפדרציה היהודית שם, פירסמה ביממה האחרונה את עמדתה בנושא סוגיית הגרעין, ובחרה בדרך מקורית.

ראשי הפדרציה מבהירים שהיתרונות והחסרונות של ההסכם ברורים, וגם כל יהודי ארה"ב מאוחדים ודאי בעמדה שיש למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

אבל במקום להיכנס למחלוקת, הם מעדיפים שכל אחד יחליט בעצמו לגבי עמדתו, ואם ירצה יתאגד עם אחרים או ינסה בעצמו להשפיע בנושא.

"הפדרציה קוראת לחברי הקהילה שלנו להיות מעורים בכל ההיבטים של ההסכם, להתעדכן ולקבוע את עמדתם בעצמם. חשוב שיתקיים דיון פנימי, שכל עמדה בו היא ראויה", אומרים שם, ומציינים שנושא שמירת בטחונה של ישראל הוא קונצנזוס מוחלט.

בפדרציה אומרים עוד כי "הבדלי הדעות לגבי ההסכם בקהילתנו, צריכים לעסוק בטקטיקה להשגת המטרה, ולא להיות מוקדשים לפרשנות אם אנחנו אוהבים יותר את ישראל או את ארצות הברית".

בקהילה מסתכלים קדימה ואומרים כי "לאחר ההצבעה בקונגרס, וללא קשר לתוצאותיה,  עלינו להישאר ממוקדים באחדות הקהילה, בתמיכה במי שאין להם, בתמיכה במאבק באנטישמיות הגוברת, ובחיבור הקהילה שלנו והחיים היהודיים שלנו".