היכל רובינא
היכל רובינאצילום: הבימה

מיזם חדש בתיאטרון הלאומי "היכל רובינא".

ההיכל, יהיה לב לבו של מרכז המבקרים החדש שיוקם בתיאטרון הלאומי, שיהיה מרכז תיאטרוני למורשת התרבות הלאומית היהודית-ציונית. על-פי התכנית, ההיכל יהיה למעשה מקום המפגש לתחילת הסיורים במרכז, בכניסה אליו יוצבו ספסלים, בחזיתו יוצבו מסכים להקרנת סרטים ובאכסדרה שמצדדיו יוצגו מסמכים ותמונות.

"היכל רובינא" יציג מסמכים בעלי ערך היסטורי רב, חומרים אודיו-ויזואליים שיספרו את סיפורו של תיאטרון הבימה כחלק מן ההיסטוריה של ארץ ישראל, תמונות וקטעי וידאו היסטוריים וסרטים דוקומנטאריים שיציגו את המורשת התרבותית של העם היושב בציון, את סיפורם של דור נפילי התרבות שעלו לארץ עוד בטרם הקמת מדינת ישראל ואת תחילת דרכו של התיאטרון הלאומי הבימה, התיאטרון שנחשב למחייה השפה העברית בארץ ישראל מ - 1917 ועד היום.

כאמור, הוא יכלול גם את שחזור חדר האיפור והסלון של השחקנית חנה רובינא, את השמלה המקורית שלבשה בהצגה המיתולוגית "הדיבוק", יושמעו בו קטעים מהצגות בהן השתתפה ועוד.

לאורך השנים ומאז שיפוץ הבניין, נשמרו חפציה של חנה רובינא בקפידה בתיאטרון עצמו וברגע שיוקם ההיכל החדש הם יועברו לשם. להיכל גובשה "תכנית רצפה" ראשונית והקמתו אושרה ע"י מנכ"ל חברת המשכן. כמו כן, הנהלת התיאטרון הלאומי הבימה החלה לפנות לתורמים כדי לגייס כספים לטובת הפרויקט.

מנכ"לית התיאטרון הלאומי הבימה, אודליה פרידמן אמרה, "מיום עלייתו של תיאטרון "הבימה" לארץ ב - 1928 ועד היום, הוא נחשב לתיאטרון הבכיר בין התיאטרונים בארץ ישראל ומייסדיו היו בעלי אידיאולוגיה לאומית ציונית. המטען ההיסטורי של 'הבימה' הופך את התיאטרון למוסד שהוא מעבר למוסד אמנותי בלבד. הוא מספר את סיפור התהוותו של התיאטרון העברי בארץ ישראל והוא אבן דרך משמעותית ביותר בעיצוב תרבות החיים בישראל. סיפורו של 'הבימה' מגלם את מימוש החלום של שיבת ציון ותחיית השפה והתרבות העברית בארץ ישראל ולא לשווא זכה לתואר התיאטרון הלאומי".