סודנים, מסתננים
סודנים, מסתנניםצילום: פלאש 90

שש התמונות הראשונות המלוות כתבה זו צולמו ביום הראשון של הלימודים ע"י הילה נקווה, תושבת קריית שלום, בגן הילדים ברחוב גלאנץ, המיועד לילדי השכונה היהודים בגילאים 3-4.

"המזגן נוזל", סיפרה נקווה לערוץ 7. "יש רטיבות בקירות. החצר מלוכלכת ומלאה צואה של חתולים. צבעו את הקירות בשביל לטשטש את הרטיבות, עוד חודש גג הרטיבות תצא שוב. ככה קיבלו את הילדים לגן. התקשרתי לעירייה והמפקחת אמרה לי 'תני לי לעשות את העבודה, אני יודעת בדיוק מה צריך לעשות'".

נקווה הוסיפה כי בגן יש מקלט אך הוא מלא בחפצים שונים. לדבריה, הוא אמור לאכלס 36 ילדים ובפועל יכול לאכלס בקושי עשרה.

יתר התמונות צולמו במתחם גנים רחוב המושיע, בשכונת התקווה, על ידי תושבת האזור שביקשה לא להזדהות מחשש שיתנכלו לה. במתחם יש ארבעה גנים זהים, כולם במצב משופץ וטוב. אחד מהם הוא ממלכתי דתי ושלושת האחרים מיועדים לילדים זרים.

הצלמת הסבירה לנו כי הילדים בגן הם "לאו דווקא רק סודנים ואריתראים. יש שם גם ילדים של ערביי השכונה, של פיליפינים, ושל הודים".

בנוסף, סיפרה התושבת, "עכשיו נפתח עוד מתחם של ששה גנים בתוך בי"ס הירדן בשכונת התקווה – גם הם רק לילדי העובדים הזרים, בגילאים 3-4-5. הכול  שם חדש לגמרי ועוד יותר יפה. יש שירותים חדשים, מטבח בתחזוקה כמו שצריך, מתקני משחקים חדשים, רצפת ספוג, צלון למתקני משחקים, מחסן ציוד בחוץ, תקרה אקוסטית וממ"ד".

לילדים ישראליים בגיל גן חובה, היא סיפרה, אין כל פיתרון בשכונת התקווה. "הגדולה שלי בגן חובה – ואין לה גן באזור של הבית שלי. אני לוקחת את הילדה ששה ק"מ לגן כי את רוב הגנים באזור הקצו לזרים. גם לגילאים 4-3 שאינם דתיים אין גן אלא בטווח של 7-6 ק"מ. לדתיים לאומיים יש אמנם גן אבל הרבה מהם לוקחים את הילדים רחוק יותר כי לא רוצים שיהיו באותו מתחם עם הזרים, ושולחים אותם ליד אליהו או כפר שלם”.

לפני שלושה חודשים החליטו משרדי ראש הממשלה והאוצר החליטו להעביר 56 מיליון שקלים לארבע שנים כדי להקים גנים עבור לילדי זרים בדרום תל אביב. ההחלטה התקבלה לאחר כמה מקרי מוות בגנים לא חוקיים שהקימו הזרים עבור ילדיהם. התוצאות לפניכם: לילדי זרים יש גנים חדשים, והילדים היהודים מסתפקים בהרבה פחות.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה "עיריית תל אביב יפו משקיעה מידי שנה עשרות מיליוני שקלים במערכת החינוך בדרום העיר, כאשר המוסדות בדרום העיר נהנים מתקציבים הגבוהים באופן משמעותי מאלו המקבילים בצפון.

לגן הילדים ברחוב גלאנץ ולגן הממלכתי דתי במתחם גנים ברחוב המושיע נשלח גורם מטעם העירייה לבדוק את הטענות וכל הדרוש תיקון יתוקן מיידית. יודגש כי העירייה מציבה לנגד עיניה את טובתם ואת רווחתם של כלל הלומדים במערכת החינוך בעיר ללא הבדל דת, גזע ומין.

בנושא גני הילדים מגילאי 3-0, מדובר ביישום של החלטת ממשלה שהתקבלה לאחר מקרי מוות רבים של תינוקות ב"מחסני הילדים", המנוהלים בתת תנאים. בשום פנים ואופן הדבר לא בא על חשבון תושבים אזרחי ישראל. בכל מקרה, אין שום מקום להשוואה בין אזרח ישראלי הזכאי בהתאם לקריטריונים לזכויות סוציאליות שונות, לבין זרים חסרי מעמד שאינם מוכרים כלל בהיבט של זכויות סוציאליות. מדובר בהחלטות ממשלה בתקציב ממשלתי שנועדו לפתור בעיה הומנית של סכנת חיים לתינוקות. עיריית תל אביב יפו איננה מפעילה את המעונות, התקציב מועבר לעירייה במימון ממשלתי, והעירייה נדרשת להעביר את התקציב לעמותות העוסקות בתחום.

משרד החינוך מסר בתגובה: נושאי בניה ושיפוצים הם באחריות העירייה.