רשות המיסים
רשות המיסיםאילוסטרציה / פלאש 90

שר האוצר משה כחלון, התכוון להטיל מס שבח על דירות מירושה באם הן לא יימכרו בטווח של שנה, אך נכנע ללחץ וביטל את הצעתו.

כחלון אמר עם הגשת הצעתו כי הטלת מס שבח על דירות מירושה באם הם לא יימכרו בטווח של שנה ייאלצו את היורשים למכור את הדירות במהירות, וצעד זה לצד צעדים נוספים של האוצר היה אמור להגדיל את היצע הדירות ולבלום את עליית המחירים. אלא שבעקבות לחץ ציבורי וכן בהמשך לבקשת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, חזר בו כחלון מהצעתו.

הלחץ הציבורי נבע מכך שמדובר למעשה במס ירושה "בתחפושת" – מכירת דירת ירושה במס, שקולה למס ירושה על דירה, והדיון במס ירושה לטענת המבקרים, בשל משמעותו הגדולה, צריך להתקבל כהצעת חוק רגילה ולא דרך חוק ההסדרים שדרכו מוגש התקציב.

מעבר לכך, טענו רבים כי לא מוסרי ולא הגיוני לדרוש ממשפחה שאיבדה את יקיריה לבצע מכירה מהירה (אחרת תינזק כלכלית) ובטח לא בתווך של תקופת האבלות.

למדריך מס שבח

מס שבח שמבטא את הרווח של המוכר (מחיר המכירה בניכוי מחיר העלות והתאמות נוספות) עבר תהפוכת גדולות בשנה האחרונה. עד 2014 היה פטור הגורף ממס שבח באם מכירת דירה נעשתה במרווח זמן העולה על 4 שנים מאז המכירה הקודמת. עד אז, נהנו בפועל, מחזיקים ביותר מדירה אחת מפטור מוחלט ממס שכן הם תזמנו את מכירת הדירות ודאגו למכור דירה אחת ל-4 שנים. אלא שמאז התקנות החדשות (תחילת 2014) משלמים המוכרים דירה שנייה/ נוספת, מס שבח בשיעור של 25% על הדירה הנמכרת גם אם עברו מעל 4 שנים מאז מכירת דירה קודמת.

וביחס למכירה של דירה יחידה – כאן יש עדיין פטור ממס על רווח הון/ מס שבח, בתנאי שמוכר הדירה החזיק את דירתו היחידה במשך לפחות 18 חודשים.

שיעור מס שבח הוא 25%, אבל למשך תקופת הסתגלות (עד סוף 2017) יהיה חישוב מיוחד (החישוב הליניארי) שיקל על המוכרים - הרווח בעת המכירה יתחלק לשתי תקופות – רווח עד 2014 ורווח מ-2014 ואילך (חלוקת רווח פרופורציונאלית לפי מס השנים) – על הרווח עד 2014 לא יוטל מס, ועל הרווח מ-2014 ואילך יוטל מס של 25% - המשמעות הפרקטית היא ששיעור המס בפועל נמוך יותר מ-25% (ככל שמועד הרכישה מוקדם יותר צפוי ששיעור המס יהיה נמוך יותר).