טקס מיוחד בבית הכנסת העתיק בעיר לוסטיצ׳יה
טקס מיוחד בבית הכנסת העתיק בעיר לוסטיצ׳יהצילום: הנרי בוקסבאום

בטקס שנערך בחסות ממשלת צ'כיה חודש בית הכנסת העתיק בעיר לוסטיצ׳יה שבו התגוררה פאני נוידא.

שר התרבות הצ'כי דניאל הרמן כיבד בשם ממשלת צ'כיה את הטקס, ויחד עם ח״כ עליזה לביא תלו שלט רשמי על קירות בית הכנסת המספר על פועלה ותרומתה המיוחדת של פאני נוידא לזיכרון היהודי .

פאני נוידא גרה במקום ובעלה היה רב בית הכנסת בתחילת המאה ה19, היא הייתה חלוצה בכתיבת ספר תפילות לנשים ונערות - ״שעת התייחדות״ קראה לו, ופרסמה אותו בפראג לפני 170 שנה.

כעשור עוסקת עליזה לביא בהתחקות אחר סיפור חייה המופלא של אשה מעוררת השראה פמיניסטית ופורצת דרך כבר במאה התשע עשרה. לפני כשנה פירסמה את הספר "שעת התייחדות - תפילה ומוסר לנשות ישראל" שכאמור חיברה פאני נוידא כבר ב-1850. היום ממשלת צ'כיה מיהרה לאמץ לחיקה את פאני נוידא יהודיה צ'כית אורתודוכסית שנולדה, גדלה וכתבה בלוסטיצ׳יה.  בטקס שנערך בבית הכנסת שרה מקהלה מקומית של בנות את השיר "צמאה נפשי אלייך ה'".

שר התרבות הצ'גי דוד הרמן בירך את העוסקים במלאכה, ואמר כי יהודי צ'כיה לדורותיהם טבועים עמוק במורשת ובתרבות המקומית ופאני היא רק אחת מהן. ח״כ עליזה לביא דיברה בעברית שבעים שנה אחרי פאני נוידא באותו מקום. היא הודתה לממשלת צ'כיה, לשגריר ישראל ג'רי קורן ולכל אלו שנרתמו למפעל החזרת פאני נוידא לתודעה היהודית והצ׳כית.

הזמרת חגית כפיר סיימה את הטקס בשיר שהלחינה מתפילה שכתבה פאני נוידא "אלי שבשמים" - תפילה שמתפללת אם על בנה היוצא למלחמה.

לביקורת על הספר של ד"ר יעל לוין