יהונתן פולארד
יהונתן פולארדיהודה גליק

העיתונאי שמעון שיפר חושף הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות" חלקים חסויים מפרשת הריגול של יהונתן פולארד בארצות הברית.

שיפר מספר כי הפרשה הגדולה החלה בבית כנסת בפרבר של וושינגטון, בתחילת 1984. לקראת סיום תפילת השחרית של שבת ניגש בחור צעיר, ממושקף, כיפה צמודה לראשו המקריח וזיפי זקן של סוף שבוע מעטרים את פניו, לסטיב שטרן, אחד מבאי בית-הכנסת שהיה ידוע בקשריו ההדוקים עם ישראלים ששרתו בנציגויות המדינה באמריקה.

השיחה בין השניים התנהלה באווירה נינוחה. הצעיר הציג את עצמו כג'ונתן ג'י פולארד, עובד במרכז לניתוח של נתוני מודיעין מסווגים בבסיס של הצי האמריקאי במרילנד.

"אני נחשף לסודות הכמוסים ביותר שנוגעים לביטחונה של ישראל", אמר פולארד."יש לי גישה לכל מידע שאתה יכול להעלות על דעתך. אני רוצה לעזור לישראל".

פולארד הבחין בתדהמה על פניו של שטרן. הוא מיהר להסביר, "למרות ההתחייבות שכלולה בהסכם לשיתוף פעולה מודיעיני בין ישראל לארצות הברית הרשויות שלנו נמנעות מלהעביר לישראל מידע שיכול להציל חיים של ישראלים. אני רוצה להעביר לישראל את המידע הזה". הוא ביקש משטרן להעביר את המסר למכריו הישראלים. "תמצא לי דרך ליצור קשר עם גורמים מוסמכים", ביקש.

בתוך ימים אחדים, שוב בבית הכנסת, קיבל פולארד משטרן את מספר הטלפון של אביאם סלע, אלוף-משנה בחיל האוויר, שהגיע לשנת לימודים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

השניים נפגשו בניו יורק. "פולארד היה נרגש עד דמעות. כנער ביקר בארץ; מאז הרבה לקרוא על צה"ל ומלחמותיו. הפגישה עם סלע, טייס קרב, הותירה בו רושם בל יימחה", מספר שיפר בכתבה.

סלע דיווח על ההצעה של פולארד למפקדיו בארץ. הם דיווחו לרמטכ"ל משה לוי שגלגל את ההצעה הלאה. "כך, במחווה תמימה, נוגעת ללב, של צעיר יהודי נלהב, נפתחה אחת הפרשיות החמורות בתולדות המודיעין הישראלי", כותב שיפר שמציין כי הפרטים המלאים יופיעו ביום שישי הקרוב.