בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב
בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאבאלירן אהרון

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטים חנן מלצר ועוזי פוגלמן דחו היום (חמישי) את בקשת עמותת בית הכנסת "איילת השחר" בפסגת זאב למנוע את הריסתו.

השופטים קבעו כי לא חל שינוי בנסיבות מאז פסק הדין המקורי בעתירה, וכי אנשי בית הכנסת לא הצליחו להוכיח כי יש להם זכויות בקרקע עליה הוקם בית הכנסת לפני שנים רבות.

עם זאת, השופטים קבעו כי לבקשת הדרג המדיני ידחה ההרס לאחר חג הסוכות, וקבעו את התאריך האחרון לביצוע ההרס ב-15 באוקטובר.

השופטים הדגישו, "היענותנו לדחיית ההריסה על פי בקשת הדרג המדיני היא רק לפנים משורת הדין, משיקולים של רגישות מובנת לגבי הריסה במהלך חגי תשרי, ובהתחשב בכך שהמבנה כבר פונה. אולם אין דחייה זו כפופה בנוסף גם לשינוי נסיבות משמעותי במובן המשפטי, כפי שביקש הדרג המדיני".

כזכור, העתירה להריסת בית הכנסת הוגשה על ידי ארגון השמאל הקיצוני "יש דין" שטען כי הוא נבנה על קרקע פרטית בבעלות פלסטינית.

הוצאת ספרי התורה מבית הכנסת המיועד להריסה

בחודש שעבר מתפללי בית הכנסת ערכו טקס להוצאת ספרי התורה מארון הקודש. כמו כן, פינו חברות אזרחיות בפיקוח המנהל האזרחי את כל תכולת בית הכנסת. 

מתפללים רבים בכו נוכח הפגיעה במתחם הקדוש שייחד את קהילתם בשנים האחרונות והיווה מקום של תפילה ולימוד תורה לילדים ולמבוגרים, גברים ונשים.

ח"כ סמוטריץ': עוול ולא משפט

ח"כ עו"ד בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תוקף את פסק הדין של בג"ץ, וקובע "זהו פסק דין נוסף בשרשרת של פסקי דין שבינם ובין צדק אין דבר וחצי דבר".

סמוטריץ' מסביר כי בקשת עמותת בית הכנסת היתה בסך הכול  לאפשר לה להשלים הליך משפטי תלוי ועומד שנועד להוכיח את זכויותיה בקרקע שעליה בנוי בית הכנסת. "ההליך המשפטי הזה בוועדה לרישום ראשון מתעכב כבר למעלה משנה לא בגלל מתפללי בית הכנסת אלא דווקא בשל בקשות דחיה חוזרות ונשנות שהגיש עורך דינו של הערבי הטוען לבעלות בקרקע שנפטר במהלך הדיונים".

"לזקוף את הדחיה לחובת מתפללי בית הכנסת ולמנוע מהם את הזכות המינימאלית להוכיח את זכויותיהם בהליך משפטי הוגן זה עוול ולא משפט", טוען ח"כ סמוטריץ. "שוב, כמו בעניין בתי דרינוף, בית המשפט נתלה בנימוק הפורמאלי של סופיות הדיון, שבהקשר הזה הוא אינו אלא שם נרדף לאגו שיפוטי, והכריע נגד הצדק ונגד השכל הישר".

לדבריו, "האשמה במקרה הזה מונחת גם לפתחה של פרקליטות המדינה שנעמדה על הרגליים האחוריות מסיבה לא מובנת והתנגדה בתוקף לבקשת מתפללי בית הכנסת לאפשר להם לסיים את הליך הרישום. גם שר הביטחון לא יכול לרחוץ בניקיון כפיו. מצופה ממנו לשלוט ולא לאפשר לפרקליטות המדינה לקבוע את עמדת המדינה".

"ההתיישבות ביהודה ושומרון ובירושלים חזקה מבג"ץ ומפרקליטות המדינה והאמת והצדק שלה תנצח את עיוותי המערכת. ההתיישבות תמשיך ותתפתח על אפה ועל חמתה של מערכת המשפט", הוסיף.