נתניהו בכביש 443
נתניהו בכביש 443צילום: ראובן קסטרו

בעקבות גל הטרור ופיגוע האבנים במהלך ראש השנה סייר היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בכביש 443 ובארמון הנציב, במקום בו נרצח אלכסנדר לבלוביץ' הי"ד בליל ראש השנה.

בסיור השתתפו גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שר התחבורה ישראל כץ וראש עיריית ירושלים ניר ברקת.

"אנחנו משנים מדיניות", הבהיר ראש הממשלה. ''המצב שקיים איננו מקובל עלינו ואנחנו מתכוונים לתת את הכלים גם לחיילים וגם לשוטרים כדי לפעול בתקיפות רבה מאוד גם נגד מיידי האבנים וגם נגד זורקי בקבוקי התבערה.

"האבן לא מבחינה בין רכב שנפגע כאן ונהרג בו אזרח ישראלי, לבין אותה אבן שנזרקת בתחום הקו הירוק. אנחנו הולכים לאמץ שינויים גם בהוראות פתיחה באש וגם בעונשי מינימום, החלת עונשי מינימום על מיידי בקבוקי תבערה ואבנים".

כמו כן, הוסיף נתניהו, "נגדיל בצורה מסיבית את הקנסות לגבי קטינים ומשפחותיהם כדי לגרום להרתעה גם שם. במדינת ישראל לא מקובל עלינו שיהיו אותן תופעות, ואני לא מדבר רק על הצירים המובילים לירושלים או על ירושלים עצמה, אני מדבר גם על הגליל והנגב. אנחנו משנים את המדיניות למלחמה בזורקי אבנים ובזורקי בקת"בים.

בנוגע להר הבית אמר ראש הממשלה כי ''אנחנו בעד שמירה קפדנית על הסטטוס קוו בהר הבית, הסטטוס קוו מופר כל הזמן על ידי מסיתים, פורעים שמתבצרים בהר הבית, שמתנכלים למתפללים, או יותר נכון למבקרים יהודים. גם זה לא מקובל עלינו, גם בזה אנחנו מטפלים תוך כדי שיתוף והתדיינות עם ירדן, ולא רק איתה.

במקום בו נהרג לבלוביץ' אמר נתניהו כי "כאן, בלבה של ירושלים, באי תנועה, בדרך מרכזית, פורע ופושע עומד כאן, על אי תנועה, לוקח אבן וזורק פעם אחר פעם לתוך השמשה הקדמית של מכוניות של תושבי ירושלים, עד שהוא מצליח לגרום להרג - זה לא הרג, זה רצח.

''האבן הזאת היא אבן אחת יותר מדי, אנחנו מכריזים מלחמה על זורקי האבנים, מיידי הבקבוקים והפורעים למיניהם", הדגיש ראש הממשלה.

אמש כינס נתניהו דיון חירום בלשכתו ואמר בפתח הישיבה כי "אנו נילחם בכל האמצעים הנדרשים נגד מיידי האבנים, זורקי בקבוקי התבערה ומטעני צינור ומי שיורה זיקוקים כדי לפגוע באזרחים ושוטרים.

''בערב החג הוכח שוב שזריקות אבנים יכולות להרוג. פעולות כאלה יתקלו בתגובה חריפה מאוד של ענישה ומניעה. נוביל שינוי מערכתי ונקבע סטנדרט חדש של הרתעה ומניעה", הבהיר ראש הממשלה.  

בדיון הוחלט להחמיר את הצעדים במספר תחומים: בחינת שינוי הוראות פתיחה באש, קביעת עונשי מינימום לעבירות אלה והטלת קנסות גבוהים על קטינים והוריהם שמבצעים עבירות אלה.

ראש הממשלה הדגיש בדיון שישראל מחויבת לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית וישראל לא תיתן למתפרעים למנוע ביקורי יהודים בהר. נקבע דיון המשך לשבוע הבא כדי לקדם את כל הצעדים עליהם הוחלט.