מהגרים בתחנת הרכבת בבודפשט, הונגריה
מהגרים בתחנת הרכבת בבודפשט, הונגריהצילום: רויטרס

הרשת החברתית בשרות המהגרים המוסלמים לאירופה. קבוצת פייסבוק חדשה שנפתחה לאחרונה מאגדת בתוכה עשרות אלפי אזרחים מוסלמים ממדינות ערב המבקשים להגר לאירופה וחולקים ביניהם מידע חיוני לפני היציאה לדרך.

בדף הפייסבוק החדש, הנקרא בערבית "Al Mushuntiteen" ("פלטפורמה לנוסעים"), חברים כיום 120 אלף בני אדם, כאשר אלפים נוספים מצטרפים מדי יום.

בין היתר, חולקים חברי הקבוצה מידע כמו לאיזו מדינה קל ופשוט יותר להגר כיום, כיצד לחצות את הגבולות, מהן הדרכים הנוחות ביותר להגיע לכל מדינה באירופה, היכן ניתן לבצע עצירות בדרך, ועוד. חברי הקבוצה מגיעים ממדינות ערב שוות, ובהן לבנון, מצרים, סוריה, ירדן, עירק, אלג'יריה ועוד.

אחד החברים בקבוצה הוא עלי אל מטהר, עובד בניין מעירק, שכתב כי הוא מבקש לעזוב את מדינתו וביקש את עזרת חברי הקבוצה במידע חשוב. "אני כעת בעירק, אבל רוצה לעזוב. לאיזו מדינה יהיה הכי טוב עבורי לעבור – שבדיה, גרמניה או בריטניה?" כתב אל מטהר בפוסט שפירסם.

מדי יום מתעדכן המידע בדף הפייסבוק, ומתפרסם בו מידע רב הכולל מפות עם המסלולים הטובים ביותר להגיע לכל מדינה באירופה, נקודות עצירה בדרכים, עדכונים לגבי מדינות שסגרו את גבולותיהן ועוד.

כך, לדוגמא, לאחר שהונגריה וקרואטיה הודיעו על סגירת גבולותיהן למהגרים, הציעו חברים בדף הפייסבוק למהגרים המתכוונים לצאת בדרכם לגרמניה לעשות זאת דרך טורקיה, יוון, בוסניה, סלובניה או אוסטריה. למהגרים שיעדיפו לעשות את דרכם לסקנדינביה, המליצו חברי הקבוצה לעשות זאת דרך צפון טורקיה, דרום רוסיה ולאחר מכן לחצות את מוסקבה וסט.פטרסבורג עד שייכנסו לנורבגיה.

רבים מהמהגרים היוצאים לדרכם מתעדכנים כמעט מדי יום באמצעות הסמארטפונים שלהם בעדכונים המתפרסמים בקבוצת הפייסבוק, ומשנים את המסלול בהתאם להמלצות המתפרסמות בו. 

חלק נוסף בדף הפייסבוק מוקדש לבני משפחות שאבדו במהלך המסע האורך לאירופה. רבים מהגולשים החברים בקבוצה פירסמו בימים האחרונים תמונות של בני משפחותיהם שיצאו איתם למסע הארוך לאירופה, אולם נעלמו בדרך, בתקווה כי דף הפייסבוק החדש יסייע להם לאתר את בני המשפחה.