הרב דוד לאו

אלפי בני אדם משתתפים בהלווית הרב איתם ונעמה הנקין הי"ד שנרצחו אמש (חמישי) בפיגוע ירי בשומרון, ביניהם גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרב הראשי דוד לאו, שרים וחברי כנסת.

אמו של איתם, הרבנית חנה הנקין, ספדה לבנה. "אתמול כל המשפחה היתה בביתכם ותכננתם עוד מסלול בארץ ישראל להנאת כולם", סיפרה. "איתם - היית משענת לאבא ולי. כל כך רווינו ממך נחת. היתה בינינו שפה משופת של תורה והלכה. המשכת את דרך אביך וסבך בדרך התורה, ביושר, בכישרון, איש הלכה בכל מאודו.

"חיברת ספר הלכה. בשנות העשרים לחייך אנשים לא האמינו שאתה כה צעיר", הוסיפה האם השכולה. "ספרך על הלכות שבת נמצא עכשיו בשלב העימוד''.

הילה ערמוני, אמה של נעמה הי"ד, אמרה כי "שום דבר בעולם לא הכין אותי לכתוב הספד לבתי או לחתן שלי. מאתמול אני שואלת כל הזמן 'למה ביחד? למה את שניהם?', ופתאום הבנתי שבחייהם ובמותם לא נפרדו. היה בהם קשר אמיתי מהרגע הראשון".

"השארתם משפחה מיותמת. השארתם פיקדון יקר מכל שניצלו בנס. נעשה הכל כדי להמשיך את דרככם. אתם בליבנו תמיד. ה' נתן, ה' לקח, יהיה שם ה' מבורך", הוסיפה האם הכואבת.

מתן הלל בן התשע, בנם של איתם ונעמה הי"ד, אמר קדיש בסיום ההספדים ואלפי המשתתפים פרצו בבכי קורע לב.

הטרור מעולם לא פגע ביסודות הבניין שלנו, ומעולם לא ערער את אחיזתנו בארץ. כך היה, כך הווה וכך יהיה. נילחם בטרור ללא מורא, ללא רחם, וללא מורך לב. נלחם וננצח כולנו
"הרב איתם ונעמה", פתח הנשיא ריבלין את דבריו. "'אין מספידין במועד' אבל אי אפשר לעמוד ולשתוק, אל מול אבא ואמא, נאהבים ונעימים, שיד מרצחים אכזרית גזלה אותם מילדיהם.

כמו רבים בעם ישראל, למדתי על אישיותכם מאוחר מידי. הרב איתם, איתם. הבוקר הראו לי חלק מהיבול התורני הרב שחיברת בשנות חייך הצעירות. מה נאמר? שאיבדנו תלמיד חכם, אמיץ ומקורי? ענק, ונצר למשפחת ענקים, איש רוח שהיה גם איש מעשה, או שפשוט איבדנו אבא אוהב ואהוב. נעמה, 'יקושרו כולם, באגודה אחת, והן מכפרין, אלו על אלו'.

זה הציטוט ממדרש רבה, שבחרת לשבץ בקישוט הסוכה היפה כל כך שהכנת בסטודיו שלך. ציטוט אוהב כל כך, מחבק כל כך, ציטוט שמחפש וזועק את היחד. לא הכרנו אישית, אבל לפני מספר חודשים בעקבות רציחתו של דני גונן השם יקום דמו, כתבת לי מכתב, מכתב מ'אזרחית שאכפת לה', כך חתמת. אני השבתי לך, השבתי לך שהארץ כולה שלנו היא, ובריבונותו אחריותנו לביטחוננו ולביטחון אזרחנו.

הבטחתי שאמשיך לחבק את נפגעי הטרור ולבקר בכל בית בו כבה האור לנצח. לא חשבתי, לא העלתי בדעתי, שבביתך יכבה האור ואני, ואנחנו נחבק את ילדיך. את מתן הילל, את ניצן יצחק, את נטע אליעזר, ואת איתמר התינוק הרך. נעמה, אני מבטיח לך החיבוק של העם כולו לא יפסק. 'יקושרו כולם, אגודה אחת, והן מכפרין, אלו על אלו'. זו צוואתך, וכך היא תקוים, זו קרן ה'יחד' האמיתית בה עמלת להשקיע.

אחי ואחיותי, בני המשפחה, תושבי נריה, קהילת פדואל, ובני ההתיישבות כולה. אנחנו עומדים בפני מתקפת טרור אכזרית, ואתם עומדים בחזית המערכה, משלמים מחיר כבד מנשוא. מאז שובנו לארצנו ונאחזנו מחדש באדמתנו, אנו מתמודדים עם מתקפות שלא חדלו ולא פסקו. הטרור ליווה אותנו מראשית הבניין הלאומי כאן מתרפ"ט ועד תשע"ו. מעולם לא בנינו בגלל טרור ולא נחדול לרגע לבנות בגלל טרור.

הטרור מעולם לא פגע ביסודות הבניין שלנו, ומעולם לא ערער את אחיזתנו בארץ. כך היה, כך הווה וכך יהיה. נילחם בטרור ללא מורא, ללא רחם, וללא מורך לב. נלחם וננצח כולנו. אנו נוהגים לומר, בבניין ציון תנוחמו. קשה לדבר היום על נחמה אבל יש קשר הדוק בין הבניין לנחמה. הבניין הוא המנחם אותנו. ברגעים הכואבים האלה כולנו מחבקים אתכם, מחבקים את היישוב, ומחבקים את המשפחה. בבניין ציון, בבניין ההתיישבות, ובבניין ארץ ישראל כולה ננוחם", דברי הנשיא.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו אמר לערוץ 7 טרם מסע ההלוויה, "להגיע לכאן במועד של חג שמצד אחד זו מצווה לשמוח והמצווה הזו מתנגשת עם הרגש הטבעי כלכך כשאתה חושב על ילדים. אתה מהרהר מי יברך אותם בערב שבת? מי יעמוד איתם בשמחת חג? מי ישב איתם לשולחן שבת?

"אתה מהרהר וחושב על תלמיד חכם גדול, על אישה צנועה ומוכשרת כלכך ואולי בגלל זה אנחנו נראה את החוזק של העם היהודי  - שאנחנו שמחים בכל זאת, שמחים בשמחת חג ונאחזים באדמה הזאת", הוסיף הרב הראשי. "זוג שקם כדי לחיות בארץ אנחנו נמשיך לחיות בארץ מתוך תפילה ותקווה לימים של שמחה''.

הילד בן התשע אמר קדיש, הציבור בכה

נציין כי הרב איתם הי"ד הוא בוגר ישיבת ההסדר קרית ארבע ובנו של הרב יהודה הנקין. אמו חנה היא ראש מדרשת "נשמת" לנשים בירושלים.

הרב איתם למד כעשר שנים בישיבת ניר בקריית ארבע, הוא התגייס לשירות בחטיבת גולני, בשנת 2004 יצא לקורס מ"כים. מאוחר יותר כאברך בישיבה כתב ספר במכון לרבני ישובים בשם "לכם יהיה לאכלה" ושימש כרב וכמרצה במדרשה של אימו. 

הר המנוחות

נעמה הי"ד במקור מהישוב פדואל. הייתה גרפיקאית במקצועה ומנהלת סטודיו. נעמה היא בתו של לוחם בסיירת מטכ"ל ואיש מודיעין שהשתתף בניסיון החילוץ של החייל נחשון וקסמן שנחטף ונרצח על ידי מחבלים.

הילדים שניצלו בנס בפיגוע הם מתן הילל בכיתה ד', אחיו ניצן יצחק בכיתה ב', נטע אליעזר בגן, ואיתמר התינוק בן חצי שנה. שכנתם של בני הזוג בישוב נריה אמרה "איתם ונעמה היו זוג משמים. בחייהם ובמותם לא נפרדו".