הכותל הבוקר
הכותל הבוקרצילום: ערוץ 7

רב העיר רמת גן הרב יעקב אריאל מביע ביקורת על כך שראשי המדינה לא ימצאו במעמד זכר להקהל שיתקיים בחול המועד סוכות ברחבת הכותל המערבי.

"זכר למעמד הקהל היה ראוי שיהיה דומה יותר למעמד הקהל המקורי, ולא טקס הכנסת ספר תורה", אומר הרב על רקע הפרסומים כי באירוע יוכנסו ארבעה ספרי תורה שנתרמו לרחבת הכותל המערבי.

"ראוי שהמעמד יהיה ממלכתי ויכלול את כל חלקי הציבור ובנוסף לרבנים וראשי הישיבות ישתתפו בו גם ראשי הקהל ואישי ציבור מצמרת הנהגת המדינה, ושכולם ישתתפו במעמד שהוא מעין מעמד הר סיני", מדגיש הרב אריאל.

ראש מכון התורה והארץ הרב יהודה עמיחי מוסיף כי "מאז הקמת המדינה, בדרך כלל השתתפו במעמד הקהל כל גווני הציבור, הדתי וגם החילוני ויחד איתם ראשי המדינה. הרי הכנסת ספר תורה לא קשורה כאן למעמד, אלא זה מעמד שאמור להיות באופן עקרוני לכל הציבור יחד באופן מאוחד כמו במעמד הר סיני, שם היו הצדיקים והלא צדיקים, כל חלקי העם.

"תמיד היה מגיע נשיא המדינה כדמות מאחדת וכוללת את הציבור, והפעם הושמט הנושא של נשיא המדינה וזה הפך יותר לטקס של הכנסת ספרי תורה".

"זה כואב שלא מביאים את כל הציבור יחד", מוסיף הרב עמיחי. "העיקרון הוא שזה היה צריך להיות מעמד כלל ארצי".

נציין כי מעמד 'זכר להקהל' הונהג לראשונה על ידי האדר"ת- הרב אליהו דוד רבינוביץ' תאומים- חותנו של הרב קוק, ונתקל בהתנגדות חריפה מצד הזרם החרדי ליטאי.