תחמושת מאיראן שהגיעה לישראל
תחמושת מאיראן שהגיעה לישראלYehuda Ben Itach/Flash 90

איראן ורוסיה ממשיכות להתקרב: רוסיה תמכור לאיראן ציוד לווייני ומטוסים בשווי של 21 מיליארד דולר.

דבר עסקת הענק נחשפה בראיון שהעניק מנושר מנטגי, מנכ"ל התעשייה האווירית האיראנית, לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק.

לדברי מנטגי, החוזים נחתמו בתערוכה האווירית MAKS-2015 שהתקיימה ברוסיה במהלך החודש שעבר. על פי הדיווח, העסקה מכילה מכירת ציוד לווייני ומטוסי נוסעים מסוג סוחוי סופרג'ט 100.

מאז נחתם הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, מוסקבה וטהרן מאיצות את קשריהן הכלכליים, קשרים שבאים לידי ביטוי בעסקת הענק האמורה.

סוכנות הידיעות ספוטניק דיווחה כי ביום שני הקרוב צפוי הנשיא ולדימיר פוטין בנאומו באו"ם להתייחס להסכם הגרעין עם איראן ולומר, בין היתר , כי "יש לנו הבנה משותפת עם כל המשתתפים בתהליך הזה, כולל ארצות הברית, האיחוד האירופי, וכן – כך אני מקווה, איראן – נחרצות נגד הפצת נשק גרעיני. זוהי עמדתנו העקרונית. זו הסיבה שביכולתנו לעבוד באופן יעיל עם ארצות הברית בסוגיה זו".

בצל ההתקרבות הרוסית לאיראן, נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהסכם הגרעין עם איראן הוא אחד ההישגים בו הוא מתגאה שוב ושוב בעת האחרונה, מסרב לפגוש פנים מול פנים את נשיא איראן, חסן רוחאני, שבכירי הממשל נועדו איתו לא מעט.

אחד מעוזריו הבכירים של אובמה לענייני מדיניות חוץ, בן רודס אמר כי "אין כרגע שום תכנית למפגש בין הנשיא לרוחאני, ואנחנו גם לא ממש מתכוונים או מעוניינים במפגש כזה".

העצרת הכללית של האו"ם, שתחל בשבוע הבא, תהיה הפעם הראשונה שבה שני המנהיגים ישהו תחת קורת גג אחת, מאז נחתם הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות ב-14 ביולי.

לפני שנתיים, בדיוק באותו כינוס שנתי של האו"ם, נרשמו ספקולציות רבות לפיהן רוחאני, שהיה חדש בתפקיד, ייוועד עם אובמה או לפחות תהיה לחיצת ידיים בין השניים. זה לא קרה.

נשיא איראן עושה כל שביכולתו כדי לשכנע את העולם בכלל ואת האמריקנים בפרט, שהוא שונה מקודמיו. רק באחרונה הוא טרח להבהיר שארצות הברית אינה צריכה לקחת באופן אישי את קריאות המפגינים האיראניים ברחובות "מוות לאמריקה".

"זו לא סיסמא נגד העם האמריקני", טען רוחאני, "אלא של מי שעדיין זוכרים שארה"ב היתה נגד האינטרסים הלאומיים של העם איראני. זה מובן שאנשים יפגינו רגישות לנושא זה".